|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / TERMD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
TERMD
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Termodynamika pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/TERM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky rovnovážných i nerovnovážných termodynamických systémů, seznámit je s jejich popisem a dále se základy molekulové fyziky a teorie transportních jevů.
|
Požadavky na studenta
|
Student bude v průběhu semestru absolvovat tři písemné testy, z kterých může získat celkem 60 bodů (každý test 20 bodů). Dále může získat 5 bodů za seminární práci, která bude zadávána v pátém týdnu semestru, nebo řešením obtížnějších příkladů u tabule (1 až 2 body za každý příklad). Celkový počet možných bodů je víc než 65. Pokud student získá alespoň 45 bodů, obdrží zápočet.
|
Obsah
|
Úvod do studia předmětu, podmínky klasifikace. Základní principy rovnovážné i nerovnovážné termodynamiky. Základy molekulové fyziky a kinetické teorie látek, změny fyzikálních veličin v ideálním a reálném plynu. Entropie, termodynamické potenciály. Fázové přechody. Fyzika nízkých teplot. Transportní děje v plynech a kapalinách. Termodynamika atmosféry a základy meteorologie. Závěrečné opakování, shrnutí poznatků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Svoboda, Emanuel. Molekulová fyzika. 1. vyd. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0025-9.
-
Základní:
Kobylka, Dušan. Technická termodynamika s řešenými příklady. Praha. 2016.
-
Základní:
Obdržálek, Jan; Vaněk, Alois. Termodynamika a molekulová fyzika. Vyd. 2., opr. a dopl. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-283-2.
-
Rozšiřující:
Kondepudi, Dilip; Prigogine, Ilya. Modern thermodynamics : from heat engines to dissipative structures. Chichester : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-97393-9.
-
Doporučená:
Úvod do termodynamiky, molekulové a statistické fyziky
(Obdržálek, Jan)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
4
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
126
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokládá se znalost středoškolské termodynamiky. Student by měl umět užívat operace a metody matematické fyziky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student aplikuje a řeší problémy středoškolské termodynamiky. Ovládá operace a metody matematické fyziky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student zvládne problematiku základních zákonnitostí rovnovážné a nerovnovážné termodynamiky, orientuje se v molekulové fyzice, v teorii transportních jevů a v dalších oblastech souvisejících s probíranou tématikou |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student prokazuje znalosti a aplikuje metody rovnovážné a nerovnovážné termodynamiky, prokazuje orientuje v molekulové fyzice, v teorii transportních jevů a v dalších oblastech souvisejících s probíranou tématikou |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|