|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / TVPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
TVPS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy technické výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s technickými obory na základě rozboru vybraných technických zařízení, kde bude demonstrovaná jejich funkce s využitím fyzikálních poznatků. Předmět slouží i jako motivační k dalšímu studiu. Obsah předmětu je upraven pro potřeby učitelství technických předmětů na ZŠ v souladu s RVP ZŠ. Demonstrace principů probíhá převážně na dostupných nebo vyráběných didaktických modelech.
|
Požadavky na studenta
|
Odevzdání seminární práce v písemné formě,
ústní referát k seminární práci se skupinovou diskusí,
úspěšné absolvování zápočtového testu.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými technickými obory pomocí vybraných technických zařízení. Na základních principech jejich funkce jsou demonstrovány aplikace celé řady fyzikálních zákonů napříč mnoha obory obecné fyziky. Předmět slouží jako základní orientace a motivace studentů pro výběr dalších volitelných předmětů.
Obsah předmětu je optimalizován pro potřeby studentů učitelství technických předmětů na ZŠ v souladu s RVP ZŠ.
Okruhy učiva:
1) Formální a neformální výuka v technické výchově. Badatelsky orientovaná výuka technických předmětů, projekty v technické výchově. Didaktické prostředky transferu poznatků. Transformace obecných teorií do vzdělávání, vztah k učivu Technické výchovy na ZŠ.
2) Aplikovaná mechanika tuhých těles a kapalin (statika, kinematika, dynamika; mechanický zvedák, kladkostroj, vačkový mechanismus, mostní konstrukce, gilotina, hydraulický zvedák, lodě, ponorky, torpéda, vodní turbína a další aplikace).
3) Aplikovaná termodynamika (Heronova vrata, lednička, parní stroj, spalovací motory, turbína a další aplikace).
4) Aplikovaná optika (periskop, dalekohled, stavebnice Pasco a další aplikace)
5) Aplikace fyziky pevných látek (kovy a přírodní materiály, polymery, kompozity, nanomateriály a jejich využití)
6) Aplikovaná atomová a jaderná fyzika (magnetická rezonance, tomograf, jaderný reaktor a další aplikace).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici Courseware s informacemi a studijními materiály.
Probíhá postupný přechod z Courseware na LMS Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Jan Krotký, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PaedDr. Jarmila Honzíková, Ph.D. (30%),
Mgr. Jan Krotký, Ph.D. (40%),
Ing. Tetjana Tomášková, Ph.D. (30%),
-
Cvičící:
Prof. PaedDr. Jarmila Honzíková, Ph.D. (30%),
Mgr. Jan Krotký, Ph.D. (40%),
Ing. Tetjana Tomášková, Ph.D. (30%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Dostál J. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015.
-
Základní:
KORYTAŘ, Jindřich a Jan KROTKÝ. Mechatronika pro učitele. Plzeň, 2012.
-
Základní:
Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
-
Doporučená:
EWEN, D., SCHURTER, N., GUNDERSEN, P. E. Applied physics. Prentice Hall, 2012.
-
Doporučená:
BLOOMFIELD, L. A. How Things Work. Wiley, 2006.
-
Doporučená:
MACAULAY, D. Nová mamutí kniha techniky. Praha: Slovart, 2001.
-
Doporučená:
HONZÍKOVÁ, J. Tvořivost studentů učitelství technické výchovy. Olomouc, 2014.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila; Sojková, Margareta. Tvůrčí technické dovednosti. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2014. ISBN 978-80-261-0412-4.
-
Doporučená:
LEBEAUME, J. Víš, jak věci fungují?. Praha: Knižní klub, 2010.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
2
|
Projekt individuální [40]
|
5
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
43
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti z fyziky odpovídající technicky zaměřené střední škole nebo gymnázia. Matematický aparát SŠ |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student si osvojí rozšířené znalosti z obsahu předmětu. Uplatní v praxi teoretické znalosti a matematický aparát střední školy. Student dokáže identifikovat praktické aplikace fyzikálních zákonů a principů, dokáže popisovat a vysvětlovat jevy nebo technické skutečnosti a řešení |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|