|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / ŘUZ3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
ŘUZ3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metody řešení matematických úloh 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získat nadhled nad školskou matematikou.
Osvojení, resp. rozšíření základních vědomostí a dovedností potřebných k řešení matematických úloh. Zdokonalení komunikativních kompetencí a kompetencí k řešení problémů.
Nabytí znalostí potřebných k dalšímu studiu i výkonu povolání učitele.
|
Požadavky na studenta
|
K udělení zápočtu je potřeba získat alespoň 14 bodů z 20 v každé ze dvou písemných testů obsahujících typy příkladů probraných v průběhu semestru. Každý ze dvou testů sestává ze čtyř příkladů, každý z nich může být ohodnocen maximálně pěti body. Takto získané body mohou být doplněny body za samostatnou práci: za správně vyřešený příklad z dané problematiky s předvedením a vysvětlením postupu ostatním studentům se udílí jeden bod, který se připočítává k výsledku daného testu.
U zkoušky je posuzováno, zda má student přehled ve zkoušené oblasti, do jaké míry porozuměl souvislostem vyskytujícím se v probrané (zkoušené) látce a jak dokáže reagovat na doplňující otázky.
|
Obsah
|
Vyšetřování množin bodů dané vlastnosti (metoda analytické geometrie, induktivní postup).
Množiny bodů dané vlastnosti v rovině a prostoru.
Metody řešení konstrukčních planimetrických úloh.
Konstrukční úlohy - trojúhelníky, čtyřúhelníky.
Apolloniovy úlohy.
Konstrukční úlohy s parametry.
Matematizace slovních úloh (formalizace podmínek úlohy).
Postup řešení slovních úloh, základní typy slovních úloh řešených na ZŠ (úlohy o pohybu, úlohy o společné práci, úlohy o směsích).
Jednoduché optimalizační úlohy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Odvárko, O. a kol. Metody řešení matematických úloh.. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-20434-1.
-
Doporučená:
Vyšín, Jan. Geometrická místa. Praha : Přírodověd. nakl., 1950.
-
Doporučená:
Hecht, T., Sklenáriková, Z. Metódy riešenia matematických úloh. SPN Bratislava, 1992.
-
Doporučená:
Polák, Josef. Přehled středoškolské matematiky. Praha : Prometheus, 1995. ISBN 80-85849-78-X.
-
Doporučená:
Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
-
Doporučená:
Kuřina, František. Umění vidět v matematice. 1. vyd. Praha : SPN, 1990.
-
Doporučená:
Švrček, Jaroslav. Vybrané kapitoly z geometrie trojúhelníka. 2. přeprac. vyd. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0814-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat matematický jazyk a postupy na úrovni bakalářského studijního oboru Matematická studia |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat matematický jazyk a postupy na úrovni bakalářského studijního oboru Matematická studia |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní množiny bodů dané vlastnosti v rovině a v prostoru |
znát metody vyšetření množin bodů dané vlastnosti v rovině |
vyjmenovat základní rovinné geometrické útvary, jejich vlastnosti a metody konstrukce |
klasifikovat slovní úlohy a popsat postup jejich řešení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vhodnou metodou vyšetřit množinu bodů dané vlastnosti v rovině |
řešit jednoduché konstrukční úlohy včetně Apolloniových úloh |
vyřešit slovní úlohy předkládané na 2. st. ZŠ a jednoduché optimalizační úlohy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
|
|
|
|