|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / DID1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
DID1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika německého jazyka 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Didaktika 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student rozšíří již získané základní vědomosti o problematice výuky cizího jazyka s důrazem na specifika německého jazyka. Zvládne terminologii didaktického diskurzu česky i německy. Student definuje jazykové dovednosti a specifika práce s nimi, uvědomuje si provázanost všech činitelů a forem vyučovacího procesu. Získá nejen znalosti o problematiku evaluace (hodnocení) a korekce chyb, ale i obecný přehled o jazykové politice sjednocující se Evropy a jejích principech a dokumentech. Osvojí si základy analýzy učebních materiálů.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, soustavná domácí příprava a studium doporučené literatury.
|
Obsah
|
1.- 2. Úvod do problematiky didaktiky německého jazyka: Einführung in die DaF - Didaktik , Begriffserklärung, Terminologie, Ziele und Inhalte und Methoden des DaF- Unterrichts
3.- 4. Jazykové dovednosti: Sprachfertigkeiten und deren Entwicklung im DaF Unterricht, (Lernstrategien)
5.- 6. Rozmanitosti forem vyučování: Die Hauptakteure und Sozialformen des Unterrichts- Typologie,
7.- 8. Učební materiály: Unterrichtsmaterialien (Definition, Funktion, Rolle, Faktoren); Lehrwerkanalyse (Auswahlriterien, Analyse, Empfehlungen)
9.-10. Korekce chyb a hodnocení ve výuce: Fehlerkorrektur und Bewertung
11.-12.Jazyková politika (Evropa,ČR):Curriculareplanung (GeR, ESP- Definitonen, Bestandteile, Funktion)
13. zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Věra Höppnerová, DrSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Věra Höppnerová, DrSc. (100%),
Mgr. et Mgr. Iva Motlíková (100%),
Mgr. Julia Průcha-Wittmann, BA (100%),
Mgr. Eva Salcmanová (100%),
-
Cvičící:
Prof. PhDr. Věra Höppnerová, DrSc. (100%),
Mgr. et Mgr. Iva Motlíková (100%),
Mgr. Julia Průcha-Wittmann, BA (100%),
Mgr. Eva Salcmanová (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
BRINITZER, M a kol. DaF unterrichten. Basis wissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart, 2013. ISBN 978-3-12-675309-8.
-
Doporučená:
KNIFKA,G. Deutsch als Zweitsprache. Lehren und lernen. Paderborn, 2012. ISBN 978-3-8252-3730-1.
-
Doporučená:
Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
-
Doporučená:
KLEPPIN, K. Fehler und Fehlerkorrektur. Berlin, 1997. ISBN 978-3-468-49565-1.
-
Doporučená:
RAMPILLON, U. Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. Ismaning, 1989. ISBN 3-19-006967-0.
-
Doporučená:
NEUNER, G., HUNFELD,H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin, 1993. ISBN 978-3-468-49676-9.
-
Doporučená:
JANÍKOVÁ, V. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno, 2000. ISBN 80-210-2344-9.
-
Doporučená:
DOYE, P. Typologie der Testaufgaben für den DaF Unterricht. Berlin, 1992. ISBN 3-468-49437-8.
-
Doporučená:
BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch :Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler.. Ismaning, 2017. ISBN 3-19-001586-0.
-
Doporučená:
KAST, B. ; Neuner, G. Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken für den fremdsprachlichen Deutschunterricht. Berlin, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
25
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat základními znalostmi z obecné didaktiky a ped.psychologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně pracovat s odbornou literaturou |
aplikovat teoretické znalosti při realizaci zadaných praktických úkolů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základy problematiky didaktiky NJ, propojit poznatky obecné a oborové didaktiky |
charakterizovat kritéria výběru vhodných výukových materiálů |
popsat základní dokumenty jazykové politiky, kurikurálního plánování |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky zhodnotit a aplikovat strategie zprostředkování jazykových dovedností |
analyzovat spektrum učebnic určených pro žáky SŠ |
samostatně pracovat s pojmy reflexe a sebereflexe |
diskutovat konkrétní postupy při práci s chybou ve výuce NJ, vše na pozadí výukových materiálů pro SŠ |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|