|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / DID2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
DID2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika německého jazyka pro SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student získá před vstupem do vlastní praxe povědomí i o některých specifických oblastech didaktiky německého jazyka, př. lingvodidaktika, problematika výuky německého jazyka u dětí s poruchami učení, projekty a instituce podporující učitele a studenty při studiu a zdokonalování se v cizím jazyce, aj. Student se rovněž seznámí s možnostmi využití interaktivní tabule v DaF vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na workshopech a seminářích, studium doporučené literatury
|
Obsah
|
Workshopy na téma:
1. Lingvodidaktika v praxi.
2. Strategie a metody sebereflexe a autoevaluace.
3. Sebehodnocení a sebereflexe jako prostředek rozvoje výuky.
4. Sebehodnocení a sebereflexe jako nástroj učení.
5. Specifika výuky německého jazyka u dětí se SPU.
6. Raná výuka německého jazyka.
7. Projekty a instituce podporující učitele a studenty při dalším studiu a zdokonalování se v cizím jazyce.
8. Interaktivní tabule jako podpora v DaF vyučování.
9. Kolokvium s fakultními učiteli, reflexe praxe, úskalí učitelského povolání.
10. Strategie a metody sebereflexe a autoevaluace.
11. Sebehodnocení a sebereflexe jako prostředek rozvoje výuky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
LMS Moodle
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Kalkavan-Aydin, Z. Fachdidaktik: DaZ/DaF Didaktik: Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Buch. Cornelsen Scriptor, 2018. ISBN 978-3589153435.
-
Doporučená:
Bräuer, Gerd. Das Portfolio als Reflexionsmedium für Lehrende und Studierende. Stuttgart: UTB, 2016. ISBN 9783825246327.
-
Doporučená:
Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
-
Doporučená:
MULLER, F. Differenzierung in heterogenen Lerngruppen. 2012. ISBN 978-3-95414-000-8.
-
Doporučená:
PETKO, D. Einfuhrung in die Mediendidaktik. 2014. ISBN 978-3-407-25678-2.
-
Doporučená:
Bimmel, P.; Rampillon, U. Lernerautonomie und Lernstrategien (= Das Fernstudienangebot Deutsch als Fremdsprache; 23). Berlin: Langenscheidt, 2000. ISBN 978-3126065016.
-
Doporučená:
KRON, F. W. Mediendidaktik. 2003. ISBN 3-8252-2404-X.
-
Doporučená:
ROCHE, J. Mehrsprachigkeit und Sprachenerwerb. 2018. ISBN 978-3-8233-8182-2.
-
Doporučená:
KASTLOVA, Z. Nebojte se němčiny. Plzeň, 2004.
-
Doporučená:
GROTJAHN, R., KLEPPIN, K. Prüfen, Testen, Evaluieren. Buch mit DVD.. ISBN 978-3-12-606970-0.
-
Doporučená:
Neuner, G.et al. Uebungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin, 1981.
-
Doporučená:
BRASH, B., PFEIL, A. Unterrichten mit digitalin Medien. Buch mit DVD. ISBN 978-3-12-606981-6.
-
Doporučená:
BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch :Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Ismaning, 2007. ISBN 3-19-001586-0.
-
Doporučená:
SELLIN, K. Wenn Kinder mit Legasthenie Fremdsprachen erlernen: mit zahlreichen Übungsvorschlägen. München, 2004.
-
Doporučená:
BALLWEG, S., DRUMM, S. et.al. Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch?. ISBN 978-3-12-606966-3.
-
Doporučená:
BUTTNER, A. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě.. ISBN 978-80-266-0203-3.
-
Doporučená:
ROCHE, J. TERRASI- HAUFE, E., GIETL, K., SINNIC, M. 33 Methoden: DaZ im Deutschunterricht.. ISBN 978-3-403-07687-2.
-
Doporučená:
ROCHE, J. TERRASI- HAUFE, E., GIETL, K., SINNIC, M. 33 Methoden: DaZ im Deutschunterricht.. ISBN 978-3-403-07687-2.
-
Doporučená:
JUNG, L. 99 Stichwörter zum Unterricht.. Ismaning, 2001. ISBN 3-19-007438-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
60
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat základními teoretickými znalostmi o DaF- vyučování |
vysvětlit základní terminologii didaktického diskurzu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat vybrané specifické oblasti didaktiky NJ (druhý cizí jazyk, specifické poruchy učení, aj.) |
popsat projekty a instituce podporující učitele NJ, dostupné výukové materiály |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
demonstrovat dovednosti nabyté během studia na FPE/KNJ v praxi |
diskutovat a obhájit nutnost provázanosti jednotlivých činitelů vyučovacího procesu |
reflektovat vlastní praxi, analyzovat úskalí povolání učitele NJ |
využívat metody sebereflexe a autoevaluace jako profesionální nástroj k hodnocení a rozvoji vlastní výuky |
zprostředkovat žákům metody sebereflexe a autoevaluace |
využívat metody sebereflexe a autoevaluace jako učební nástroj pro žáky ve výuce němčiny jako cizího jazyka |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Studenti si vedou učební portfolio na bázi ALACT modelu a používají jej k pozorování a řízení vlastního učebního procesu.
Na konci každého tematického celku: na bázi ALACT-modelu: RSQC2 [Recall - Summarize - Question - Connect - Comment]. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Studenti si vedou učební portfolio na bázi ALACT modelu a na konci každého tematického celku provádějí das RSQC2-Modell [Recall - Summarize - Question - Connect - Comment]. |
|
|
|
|