|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / DIGR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
DIGR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika gramatiky německého jazyka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenta s rozdíly v osvojování cizího a mateřského jazyka. Student se seznámí s klasickými i moderními hypotézami v této oblasti. Studující rozšíří své znalosti německé gramatiky o novou perspektivu (didaktickou). Zároveň se student seznámí s možnostmi, jak tvořit studijní materiály s pomocí nejnovější techniky a v on line prostředí
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, studium doporučené odborné literatury, zkouška
|
Obsah
|
1. Osvojování si mateřského jazyka
a. Základní otázky a témata, základní vlivy
b. Základní hypotézy: behaviorismus, nativismus (Chomsky), interaktionismus
c. Osovojování si gramatiky
2. Osvojování si cizího jazyka
a. Základní otázky, vlivy
b. "Klasické teorie": kontrastivní hypotéza, hypotéza identity, interlanguage hypotéza
c. Profilová analýza
d. Stupně osvojování si gramatiky
e. Způsob zprostředkování konkrétních gramatických jevů
3. Analýza aktuálních výukových materiálů z lingvodidaktické perspektivy
4. Návrh vlastních výukových materiál, práce s moderní technikou
5. SERR v kontextu výuky jazyků a jednotlivých složek komunikační kompetence
6. SERR v kontextu výukových materiálů, online materiály, tvorba vlastních online materiálů
7. Opakování
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici elektronická studijní opora v Microsoft Teams, která obsahuje důležité informace i materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
aktuální učebnice pro základní a střední školy a statě v časopisech od autorů: Thielmann, Rehbein, Ehlich a dalších.
-
Doporučená:
EVEN, S. Drama Grammatik.. München, 2003. ISBN 978-3-89129-778-0.
-
Doporučená:
GRIESSHABER, W. Erwerb und Vermittlung des Deutschen als Zweitsprache In: _Deutsch in Armenien_. Teil 1/1, 2001/1, s. 17-24. Jerewan, 2001.
-
Doporučená:
GERNGROSS, G.; KRENN, W.; PUCHTA, H. Grammatik kreativ. Berlin/München, 1999. ISBN 978-3468494796.
-
Doporučená:
BRINITZER, M.; DAMM, V. Grammatik sehen. München, 2012. ISBN 978-3-19-001.
-
Doporučená:
GLABONIAT, M., et al. Profile deutsch. Berlin/München, 2005. ISBN 3-468-49410-6.
-
Doporučená:
STEINIG, W.; HUNEKE, H. W. Sprachdidaktik Deutsch. Eine Einführung. Berlin, 2011. ISBN 978-3503122400.
-
Doporučená:
GRIESSHABER, W. Spracherwerbsprozesse in Erst- und Zweitsprache; eine Einführung. Duisburg, 2010. ISBN 3940251852.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni B2+ |
popsat a analyzovat jazykové struktury německého textu na úrovni B2 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v německém jazyce na úrovni B2 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
kriticky zhodnotit výukový materiál pro SŠ |
charakterizovat základní hypotézy týkající se výuky cizích jazyků |
popsat princip teorie stupňů osvojování německého jazyka |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
adekvátně doplnit výukový materiál pro SŠ (např. samostatně vytvořeným cvičením) |
samostatně vytvořit interaktivní cvičení zaměřené na gramatiku NJ |
pracovat s odbornou literaturou týkající se didaktiky gramatiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
- rozvíjet schopnost kvalifikovaného rozhodování |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|