|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / DLNŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
DLNŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Literatura pro děti
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Podat základní poučení o německé literatuře pro děti. Přehled vývoje německé dětské literatury od středověku po současnost. Důraz na jednoduchá říkadla, rozpočitadla, básně, ukolébavky a další dětské popěvky, pohádku. Didaktické využití jednoduchých dětských textů při počáteční výuce německého jazyka.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, referáty, četba. Zápočet: písemný test a seminární práce ( dramatizace pohádky podle vlastního výběru pro využití v cizojazyčné výuce na 1.st ZŠ - s komentářem).
|
Obsah
|
1. Specifičnost a funkce literatury pro děti a mládež.
2. Přehled vývoje německé dětské literatury od středověku po současnost.
3. Folklór, tematická a žánrová klasifikace.
4. Jednoduchá říkadla pro děti, básně, ukolébavky, popěvky a didaktické možnosti jejich využití ve výuce němčiny.
5. Bajka v dětské literatuře, didaktické využití v počáteční cizojazyčné výuce.
6. Osvícenství a německá dětská literatura.
7. Pohádka v hodinách německého jazyka.
8. Dramatizace pohádky,využití maňásků a další didaktické možnosti.
9. Dívčí román a dobrodružná literatura pro chlapce.
10. Dětská německá literatura po roce 1945.
11. Výběr z díla některých současných německých autorů pro děti, didaktické poznámky.
12. Dětské časopisy v hodinách německého jazyka.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Neubert, Reiner. Abriss zur Theorie, zur Geschichte und zur Didaktik der deutschen Kinder- und Jugendliteratur : Lehrmaterial für Studenten an Universitäten der Tschechischen Republik. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7082-261-9.
-
Doporučená:
Baroková, Jana. Ausgewählte Kapitel aus der Kinder- und Jugendliteratur der deutschsprachigen Länder : für den Unterricht and der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität in Brünn. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3355-X.
-
Doporučená:
Cornejo, Renata. Deutschsprachige Kinder- und Jugendliteratur : anthologie. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-332-4.
-
Doporučená:
Kaminski W. Einführung in die Kinderliteratur.. München, 1989.
-
Doporučená:
Maier, K. E. Jugendliteratur: Formen, Inhalte, pedagogische Bedeutung.. Bad Heilbrunn, 1993.
-
Doporučená:
Kinder und Jugendliteratur. Autorenportraits und literarische Begriffe.. Freising, 1998.
-
Doporučená:
Lexikon Deutsch..
-
Doporučená:
Výběr ukázek textu z dětských knih, čítanek a slabikářů.
-
Doporučená:
Neubert, Reiner. Zur Theorie und Geschichte der deutschen Kinder- und Jungendliteratur. 2. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-510-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni A2/B1 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně pracovat s cizojazyčnými materiály |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní pojmy z oblasti literatury pro děti a mládež |
formulovat zásady práce s literárním textem ve výuce NJ |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
číst a interpretovat literární texty pro děti a mládež různých žánrů |
navrhnout a zrealizovat konkrétní didaktické postupy pro práci s literárními texty v rané výuce NJ |
prezentovat vlastní didaktizaci vybraných lit. textů pro danou jazykovou úroveň |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|