|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / DPUV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
DPUV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Dějiny pražské univ. (česko-něm. vztahy)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Dějiny pražské univerzity z perspektivy česko-německých vztahů
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
4 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/DPUČN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je demonstrovat na dějinách nejstarší středoevropské univerzity i jejich dobově podmíněné interpretaci vývoj česko-německých vztahů, resp. českého i německého nacionalismu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách, recenze přečtené historické knihy, písemný test (úspěšnost alespoň 70 %).
|
Obsah
|
1. Založení pražského obecného učení - první česká nebo první německá univerzita?
2. Dekret Kutnohorský, jeho následky a interpretace
3. Pražská univerzita ve středoevropském kontextu od husitství po Bílou horu.
4. Klementinská akademie a univerzita v rukou jezuitů
5. Osvícenské reformy a počátky výuky v národních jazycích
6. Česko-německé soupeření a rozdělení pražské univerzity v roce 1882
7. Nacionalismus a antisemitismus na pražských vysokých školách
8. Německá univerzita pod hákovým křížem a její likvidace v roce 1945
9. Poválečný vývoj Univerzity Karlovy a současné interpretace jejích dějin - od nacionalismu zpět k univerzalismu?
10. - 12. Exkurze do Karolina
13. Zápočtový test, vyhodnocení kurzu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Předmět nemá žádné online studijní opory.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KAVKA, F.; PETRÁŇ, J. (edd.). Dějiny Univerzity Karlovy. Sv. I-IV. Praha, 1995. ISBN 80-7066-968-3.
-
Základní:
STOČES, J. Pražské univerzitní národy do roku 1409. Praha, 2010. ISBN 978-80-2461-627-8.
-
Rozšiřující:
ZVÁNOVEC, M. Der nationale Schulkampf in Böhmen. Schulvereine als Akteure der nationalen Differenzierung (1880?1918). Berlin/Boston, 2021. ISBN 978-3-11072-334-2.
-
Rozšiřující:
Václav VOJTÍŠEK. Karlova universita vždy jen naše. Brno, 1946.
-
Rozšiřující:
Karel DOMIN; Václav VOJTÍŠEK; Josef HUTTNER. Karolinum statek národní. Praha, 1935.
-
Rozšiřující:
WOLMAR, W. W. von. Prag und das Reich. 600 Jahre Kampf deutscher Studenten. Dresden, 1943.
-
Rozšiřující:
Kurt BRASS et al. Unsere Alma mater: Die sudetendeutschen Hochschulen. Böhm.-Leipa, 1938.
-
Doporučená:
Nodl, Martin. Dekret kutnohorský. Vyd. 1. Praha : Lidové noviny, 2010. ISBN 978-80-7422-065-4.
-
Doporučená:
Alena MÍŠKOVÁ. Německá (Karlova) univerzita od Mnichova k 9. květnu 1945 (vedení univerzity a obměna profesorského sboru). Praha, 2002. ISBN 80-246-0129-X.
-
Doporučená:
GLETTER, M.; MÍŠKOVÁ, A. Prager Professoren 1938?1948. Zwischen Wissenschaft und Politik. Essen, 2001. ISBN 3-88474-955-2.
-
Doporučená:
Peter MORAW. Strukturen, Personen, Entwicklungen. Gesammelte Beiträge zur deutschen und europäischen Universitätsgeschichte. Leiden/Boston, 2008. ISBN 978-90-04-16280-8.
-
Doporučená:
LEMBERG, Hans (Hg.). Universitäten in nationaler Konkurrenz: zur Geschichte der Prager Universitäten im 19. und 20. Jahrhundert. München, 2003. ISBN 3-486-56392-0.
-
Doporučená:
HLAVÁČEK, P.; RADOVANOVIČ, D. Vytěsněná elita: zapomínaní učenci z Německé univerzity v Praze. Praha, 2012. ISBN 978-80-7308-441-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
6
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti na úrovni středoškolského dějepisu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně pracovat s odbornou literaturou |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní události v dějinách pražské univerzity |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky zhodnotit a analyzovat různé ideologicky ovlivněné interpretace událostí v dějinách pražské univerzity |
vyhledat a kriticky pracovat s dostupnými historickými prameny a literaturou |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|