|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / MRF1N
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
MRF1N
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Morfologie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
30 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/MRF1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvedení do problematiky slovních druhů a německé konjugace a deklinace. Bezpečné zvládnutí časování pravidelných a nepravidelných sloves, skloňování podstatných jmen a užití členu. Určování gramatických kategorií.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, samostatné studium povinné literatury a plnění zadaných úkolů, úspěšné vypracování průběžného a závěrečného testu, po splnění testů ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Morfologie jako součást gramatického systému.
2. Německá terminologie oboru.
3. Teorie slovních druhů, slovní druhy ohebné a neohebné.
4. Sloveso - morfologické, syntaktické a sémantické rozlišení.
5. Slovesné tvary určité a neurčité.
6. Přehled slovesných časů.
7. Slovesný způsob, rod a modalita.
8. Valence slovesná.
9. Substantivum, sémantická klasifikace.
10. Deklinační systém substantiv.
11. Rod přirozený a gramatický, valence substantiva.
12. Člen určitý a neurčitý, užití substantiv bez členu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/knj/mrf1n
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Höppnerová, Věra. Begleiter durch die deutsche Grammatik.. Praha, 2015.
-
Základní:
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. Deutsche Grammatik: ein Handbuch für den Ausländerunterricht. München, 2013. ISBN 978-3-12-606365-4.
-
Základní:
Beneš, E., Jungwirth, K, Kouřimská, M., Zapletal, Š. Praktická mluvnice němčiny. Plzeň, 2008.
-
Doporučená:
Engel, U. Deutsche Grammatik.. München, 2009. ISBN 978-3-89129-914-2.
-
Doporučená:
Wöllstein, A.; Dudenredaktion (Hg.). Duden. Die Grammatik. Band 4.. Berlin, 2022. ISBN 978-3-411-04048-3.
-
Doporučená:
Wermke, M.; Kunkel-Razum, K.; Scholze-Stubenrecht, W. (Hg.). Duden. Die Grammatik. Band 4.. Mannheim, 2009. ISBN 978-3-411-04050-6.
-
Doporučená:
Fandrych, Ch.; Thurmair, M. Grammatik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Berlin, 2021. ISBN 978-3-503-20603-2.
-
Doporučená:
Eisenberg, Peter. Grundriss der deutschen Grammatik. Bd.1: Das Wort.. Stuttgart, 2006.
-
Doporučená:
Dreyer, Hilke; Schmitt, Klaus. Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Ismaning, 2013. ISBN 978-3-19-307255-9.
-
Doporučená:
Helbig, G.; Buscha, J. Übungsgrammatik Deutsch. München, 2013. ISBN 978-3126063661.
-
Doporučená:
Hering, A.; Matussek, M.; Perlmann-Balme, M. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache. Ismaning, 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat znalostí NJ na úrovni B1 a vyšší |
disponovat znalostí základní lingvistické terminologie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně pracovat s cizojazyčnou odbornou literaturou |
správně tvořit slovesné tvary v rozsahu úrovně B1 |
správně skloňovat substantiva v rozsahu úrovně B1 |
disponovat slovní zásobou odpovídající úrovni B1 |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit rozdělení sloves z hlediska morfologického, syntaktického a sémantického |
charakterizovat jednotlivé slovesné kategorie |
charakterizovat substantiva a popsat typy jejich deklinace |
charakterizovat kategorie substantiv |
vysvětlit používání členu v němčině |
definovat základní odbornou terminologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
správně tvořit a používat slovesné tvary |
používat slovesa se správnou předložkou |
skloňovat různé typy substantiv v singuláru a plurálu |
správně určovat rod substantiv |
rozlišovat vybraná homonyma |
správně používat člen určitý, neurčitý a nulový |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|