|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / NJDI3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
NJDI3
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Německý jazyk s didaktikou 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
19 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/VJKN6
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit budoucího učitele prvního stupně teoretickými znalostmi a jazykovými kompetencemi pro efektivní ranou výuku NJ, popř. přípravu a vedení kroužku německého jazyka na prvním stupni základní školy. Upevňovat návyky správné výslovnosti, komunikativní dovednosti ve vztahu ke školnímu prostředí a potřebám žáků na 1.stupni ZŠ (DaFnE, SPU, vícejazyčnost, inkluze, problematika hodnocení). Student při přípravě výukové jednotky (mikrovýstupy) reflektuje potřeby žáků vycházející ze specifik učebního prostředí a individuálních potřeb žáků, učí se adekvátně používat vhodné výukové postupy a učební materiály, vytváří si vlastní portfolio aktivit/pracovních listů/didaktických pomůcek ("inspiromat"). Student prohlubuje dovednost reflektovat výuku, formuje svůj profesní soud o výuce, analyzuje kritická místa výuky (mikrovýstupy) a navrhuje alterace. Student se učí samostatně pracovat s cizojazyčným textem, orientovat se v nabídce učebních materiálů, kriticky zhodnotit jejich kvalitu. Získává přehled o institucích, projektech a programech podporujících učitele německého jazyka.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování krátkého ústního referátu dle probíraných témat z časopisu Deutsch als Fremdsprache nebo Frühes Deutsch s praktickým didaktickým postupem spojeným se simulovaným vyučovacím pokusem (micro - teaching). Následný společný rozbor s evaluací, odevzdání písemného zpracování prezentace jako seminární práce. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1.Priority rané výuky NJ - komunikativní a činnostní vyučování na 1. stupni ZŠ.
2. Evropské jazykové portfolio, SERR, RVP,ŠVP.
3. Kritéria výběru/analýzy učebních a doplňkových učebních materiálů pro ranou výuku NJ dle SERR.
4. Specifika DaFnE, výuky dětí se SPU, vícejazyčnost v DaF vyučování.
5. Grammatik-, Wortschatz- und Aussprachevermittlung, rozvoj dílčích kompetencí v DaF-vyučování.
6. Výběr (tvorba) praktických cvičení a her k nácviku výslovnosti a intonace.
7. Výběr (tvorba) praktických cvičení a her k nácviku slovní zásoby.
8. Výběr(tvorba) praktických cvičení a her k nácviku gramatiky.
9. Výběr (tvorba) praktických cvičení a her k nácviku mluvení.
10. Výběr (tvorba) praktických cvičení a her k nácviku čtení s porozuměním.
11. Význam reflexe a sebereflexe v práci učitele.
12. Instituce, projekty a programy podporující učitele německého jazyka.
13. Závěrečná evaluace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Předmět má elektronickou studijní oporu v podobě kurzu s názvem KNJ/NJDI3 Německý jazyk s didaktikou 3 v prostředí LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=3525
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Autentické materiály pro nácvik jazykových dovedností, aktuální učebnice německého jazyka pro jaz.úroveň B1/A2/A1 (Hueber, Klett, Fraus)..
-
Doporučená:
LUNDQUIST- MOG, A., WIDLOK, B. DaF für Kinder. München, 2005. ISBN 978-3-12-606980-9.
-
Doporučená:
HERRMANN-TEUBEL, I. Deutsch im Spiel A1. Leipzig. 2018.
-
Doporučená:
KURSIŠA, A., NEUNER, G. Deutsch ist easy! Lehrerhandreichungen und Kopiervorlagen "Deutsch nach Englisch" für den Anfangsunterricht.. Ismaning, 2006. ISBN 978-3-19-001869-7.
-
Doporučená:
WINTERMEIER, G. Die 50 besten Spiele für Deutsch als Zweitsprache. München. 2016.
-
Doporučená:
MONSCHEIN, M. Die 50 besten Spiele zur Sprachförderung. München. 2020.
-
Doporučená:
Glossar: Fachbegriffe für DaF-Lehrkräfte. München. 2015.
-
Doporučená:
https://ejp.rvp.cz.
-
Doporučená:
GARLIN, E., MERKLE, S. Kikus Deutsch Arbeitsblätter 1 Sprache lernen im Vor- und Grudnschulalter. Ismaning, 2005. ISBN 978-3-19-321431-7.
-
Doporučená:
JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. 2016.
-
Doporučená:
WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.
-
Doporučená:
GROTJAHN, R., KLEPPIN,K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München. 2015.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
-
Doporučená:
Společný evropský referenční rámec pro jazyky:jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme..
-
Doporučená:
PÖHLMANN H.; SCHMITZ, H.; BERTRAND, F.; REIMERS, S. Stickerspaß mit dem Bücherbär. Erste Lese- und Schreibspiele. Würzburg. 2018.
-
Doporučená:
SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 9788021085688.
-
Doporučená:
BRASH, B., PFEIL, A. Unterrichten mit digitalin Medien. Buch mit DVD.. Stuttgart, 2017. ISBN 978-3-12-606981-6.
-
Doporučená:
ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno, 2005. ISBN 80-86633-33-0.
-
Doporučená:
www.rvp.cz.
-
Doporučená:
BECK, C. Zwischendurch mal--: Spiele : Kopiervorlagen. Ismaning. 2012.
-
Doporučená:
BUTTNER, A. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě.. Brno, 2013. ISBN 978-80-266-0203-3.
-
Doporučená:
DAUM, S., HANTSCHEL, H.-J. 55 kommunikative Spiele.. Stuttgart, 2012. ISBN 9783126751841.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
15
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
8
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
20
|
Celkem
|
88
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
53
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat základní pojmy obecné didaktiky, didaktiky NJ |
disponovat jazykovými prostředky na úrovni A2/B1 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a analyzovat učební materiály pro ranou výuku NJ |
definovat zásady komunikativního vyučování NJ na 1.stupni ZŠ |
vysvětlit a uvést do souvislostí pojem "Norimberská doporučení pro ranou výuku NJ" |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
simulovat vyučovací proces/výukovou jednotku s následnou reflexí |
analyzovat, srovnat a zhodnotit spektrum výukových materiálů pro danou jazykovou úroveň |
aplikovat teoretické poznatky během vlastní praxe |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|