|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / SLIT1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
SLIT1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Německy psaná lit. od r. 1900 do r. 1949
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Německy psaná literatura od roku 1900 do roku 1949
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V přednáškách studující získají přehled o uměleckých směrech a významných dílech německojazyčné literatury první poloviny 20. století. V seminářích se zdokonalí v interpretaci literárních textů a osvojí si didaktizaci jazykově relevantních krátkých útvarů. Konvolut těchto textů je obsažen v níže uvedené učebnici Deutschsprachige Literatur in Lesetexten. (Texty vhodné k didaktizaci jsou odděleny středníkem.)
|
Požadavky na studenta
|
Četba vybraných literárních děl. Aktivní účast na seminářích, samostatné rešerše, analýzy a interpretace v průběhu semestru.
Průběžná kontrola znalostí během semestru. Zkouška.
|
Obsah
|
1. Jung Wien: symbolismus, impresionismus; H. v. Hofmannsthal (Die Rose und der Schreibtisch), P. Altenberg (Kusine)
2. Vídeňská moderna: dekadence, psychoanalýza: S. Freud, A. Schnitzler (Die Traumnovelle)
3. Expresionismus; A. Stramm (Patrouille), G. Benn (Kleine Aster)
4. Pražský literární kruh a expresionismus: F. Werfel; F. Kafka (Gibs auf!, Die Bäume, Prometheus)
5. Romány F. Kafky: Der Prozess, Das Schloss
6. Pražská německá literatura: G. Meyrink a ,román zasvěcení' (Der Golem); O. Baum, L. Perutz
7. Rakouská meziválečná literatura; Habsburský mýtus: J. Roth, R. Musil (MOE); (Das Fliegenpapier)
8. Rakouská meziválečná literatura: jazyková skepse a kritika: L. Wittgenstein, K. Kraus, E. Canetti
9. Německá literatura počátku 20. st.: T. Mann (Der Tod in Venedig), H. Mann, H. Hesse
10. Literatura Výmarské republiky: Neue Sachlichkeit, protiválečná literatura (E. M. Remarque: Im Westen nichts Neues; epické divadlo; B. Brecht (Geschichten vom Herrn Keuner), K. Schwitters (Die Fabel vom guten Menschen)
11. T. Mann: od dekadence k protiválečné literatuře: Mario und der Zauberer
12. Vnitřní a vnější exil: A. Seghers (Ausflug der toten Mädchen), B. Brecht (Mutter Courage und ihre Kinder); (Gedanken über die Dauer des Exils), J. R. Becher (Ballade von den dreien)
13. "Kahlschlag- und Trümmerliteratur", Skupina 47; W. Borchert (Gespräch), G. Eich (Inventur)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kromě souboru učebních a literárních textů, které jsou studentům zasílány na začátku semestru, nemá předmět žádné online opory.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BOK, V., D. PFEIFEROVÁ a D. ŠETINOVÁ. Deutschsprachige Literatur in Lesetexten. Plzeň, 2012.
-
Základní:
KRIEGLEGER, W. Eine kurze Geschichte der Literatur in Österreich. Wien, 2018. ISBN 10-3706909839.
-
Rozšiřující:
STACH, R. Die Kafka-Biografie in drei Bänden. Frankfurt am Main, 2017. ISBN 978-3-10-397256-6.
-
Rozšiřující:
Robert Musil
(PFEIFEROVÁ, D.; MAREČEK, Z.)
-
Rozšiřující:
HODROVÁ, D. Román zasvěcení. Praha, 2014. ISBN 978-80-87580-79-0.
-
Doporučená:
BECHER, P.; HÖHNE, S.; KRAPPMANN, J.; WEINBERG, M. eds. Handbuch der deutschen Literatur Prags und der Böhmischen Länder. Stuttgart, 2017. ISBN 978-3476025791.
-
Doporučená:
ROTHMANN, K. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Stuttgart, 2014. ISBN 978-3150176764.
-
Doporučená:
Primární a sekundární literatura na referát z fondů Státní vědecké knihovny či Rakouské knihovny v Plzni.
-
Doporučená:
PROJEKT GUTENBERG-DE. In https://www.projekt-gutenberg.org/
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat přehledem o německy psané literatuře do konce 19.století, znalostí literární vědy |
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni C1 a vyšší |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat literární teorii a dějiny německy psané literatury |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat specifika německy psané literatury od přelomu století do konce 2.světové války |
analyzovat klíčové problémy daného období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně interpretovat vybrané literární texty |
aplikovat literární vědu v praxi |
samostatně pracovat s odbornou literaturou |
prezentovat literárněvědnou analýzu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
- rozvíjet schopnost rozhodování v etických souvislostech |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|