|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / SLIT2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
SLIT2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Německy psaná lit. od r. 1949 do souč.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Německy psaná literatura od r. 1949 do současnosti
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V přednáškách studující získají přehled o uměleckých směrech a významných dílech německojazyčné literatury druhé poloviny 20. století. V seminářích se zdokonalí v interpretaci literárních textů a osvojí si i didaktizaci jazykově relevantních krátkých útvarů. Konvolut těchto textů je obsažen v níže uvedené učebnici Deutschsprachige Literatur in Lesetexten. (Texty vhodné k didaktizaci literatury jsou odděleny středníkem.)
|
Požadavky na studenta
|
Individuální četba vybraných literárních děl, aktivní práce v semináři. Samostatná rešerše, analýzy a interpretace děl v průběhu semestru.
Průběžná kontrola znalostí během semestru. Zkouška.
|
Obsah
|
1. Rakouská lyrika a Skupina 47: P. Celan (Todesfuge), I. Bachmann (Alle Tage); I. Aichinger (Nachruf)
2. Rakouská literatura 50. a 60. let: Vídeňská skupina, experiment; Ernst Jandl (lichtung, ottos mops)
3. Rakouská existenciální próza, hledání ženského psaní: I. Aichinger, I. Bachmann (Malina), M. Haushofer
3."Antiheimatliteratur" v Rakousku: dramata a prózy T. Bernharda; (Eine Maschine)
5. "Antiheimatliteratur" v Rakousku: E. Jelinek, J. Winkler, E. Reichart
6. Současná rak. literatura: jazyková skepse, postmoderna: P. Handke, Ch. Ransmayr; F. Achleitner (blöder tag)
7. Švýcarská literatura: DADA a konkrétní poezie; neoexistencialismus (P. Nizon); E. Gomringer (Schweigen)
8. Švýcarská literatura: F. Dürrenmatt (Der Besuch der alten Dame), M. Frisch (Homo faber)
9. Protiválečné romány v SRN: H. Böll, G. Grass (Die Blechtrommel), S. Lenz (Deutschstunde)
10. Politizace západoněmecké literatury 60.-80. let, dokumentární divadlo; postmoderna: G. Grass (Die Rättin)
11. Literatura NDR: lit. oficiální, nepolitická, disent; R. Kunze (Rückkehr aus Prag), W. Biermann (1. Dorf-Mai)
12. Literatura NDR: Ch. Wolf (Kassandra), H. Müller
13. Německá literatura po r. 1989: kritika rychlého sjednocení (G. Grass, Ch. Wolf); "Ostalgie" (T. Brussig); migrační literatura (L. Moníková: Die Fassade), Juli Zeh (Spieltrieb)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Kromě dataprojekce nemá předmět žádné opory.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BOK, V.; PFEIFEROVÁ, D.; ŠETINOVÁ, D. Deutschsprachige Literatur in Lesetexten. Plzeň, 2012. ISBN 80-7238-031-1.
-
Základní:
KRIEGLEGER, W. Eine kurze Geschichte der Literatur in Österreich. Wien, 2018. ISBN 10-3706909839.
-
Základní:
RUSTERHOL, P.; SOLBACH, A. eds. Schweizer Literaturgeschichte. Stuttgart, 2007. ISBN 978-3476017369.
-
Rozšiřující:
Podcasty k moderní rakouské literatuře (I. Aichinger, H.C. Artmann, I. Bachmann, T. Bernhard, E. Jandl, E. Jelinek, J. Winkler
(PFEIFEROVÁ, D., aj.)
-
Doporučená:
SCHMIDT-DENGLER, W. Bruchlinien II. Vorlesungen zur österreichischen Literatur 1990-2008. Salzburg / Wien, 2012. ISBN 9783701743131.
-
Doporučená:
MILLNER, A.; PFEIFEROVÁ, D.; SCUDERI, V. eds. Experimentierräume in der österreichischen Literatur. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0901-3.
-
Doporučená:
BARNER, W. ed. Geschichte der deutschen Literatur von 1945 bis zur Gegenwart, Band 12. München, 2006. ISBN 9783406542206.
-
Doporučená:
ROTHMANN, K. Kleine Geschichte der deutschen Literatur. Stuttgart, 2014. ISBN 978-3150176764.
-
Doporučená:
LUDWIG, A. H. Kritisches Lexikon zur deutschsprachigen Gegenwartsliteratur. München, 2016. ISBN 978-3869164748.
-
Doporučená:
Primární a sekundární literatura na referát z fondů Státní vědecké knihovny či Rakouské knihovny v Plzni.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni B2 a vyšší |
charakterizovat základní odborné termíny, interpretační metody |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatná práce s odbornou literaturou v cizím jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní pojmy literárně-historického přehledu |
prezentovat znalosti vybraných textů od vybraných autorů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
číst a samostatně pracovat s vybranými texty, jejich interpretace |
demonstrovat znalost literárního procesu, zařadit autora a přiradit daný text |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
- rozvíjet schopnost rozhodování v etických souvislostech |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|