|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / SOLIN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
SOLIN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociolingvistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do němčiny jako pluricentristického jazyka, seznámit je se základními znaky německé, rakouské a švýcarské varianty. Dalším cílem je vybavit studenty znalostmi o členění jazyka z hlediska regionálního, sociálního a situačního. Kromě základní charakteristiky určitých variet bude věnována pozornost didaktizaci vybraných témat pro výuku na ZŠ. Tento úkol spočívá např. v prezentaci konkrétních her a výběru vhodných cvičení na rozšíření slovní zásoby žáků, dále ve využití multimédií a internetu při ukázkách dialektů, využití scének pro osvojení jednoduchých obratů a pozdravů či návrhu relevantních projektových témat v oblasti reálií německy mluvících zemí.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní práce v seminářích, přednes referátu.
Zkouška: teoretické a praktické znalosti z přednášek a seminářů.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Úvod do problematiky, vysvětlení pojmů varianta a varieta
2. Rozvrstvení jazyka z hlediska regionálního, sociálního a situačního
3. Regionální členění němčiny. Diglosie
4. Charakteristika spisovné němčiny
5. Rakouská němčina
6. Švýcarská němčina
7. Hovorová němčina
8. Dialekty
9. Sociolekty
10. Slang mládeže
11. Genderové rozdíly v komunikaci
12. Odborný jazyk
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Věra Höppnerová, DrSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Věra Höppnerová, DrSc. (100%),
Mgr. Hana Menclová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. PhDr. Věra Höppnerová, DrSc. (100%),
Mgr. Hana Menclová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Ammon, Ulrich. Die deutsche Sprache in Deutschland, Oesterreich und der Schweiz. Das Problem der nationalen Variataeten. De Gruyter,. Berlin/ New Yoerk, 1995.
-
Doporučená:
König, Werner. dtv-Atlas. Deutsche Sprache.. München, 2007.
-
Doporučená:
Löffler, Heinrich. Germanistische Soziolinguistik. Berlin, 2005.
-
Doporučená:
Dittmar, Norbert. Grundlagen der Soziolinguistik. Ein Arbeitsbuch mit Aufgaben.. Tübingen, 1997. ISBN 3-48422057-0.
-
Doporučená:
Hägi, Sara. Nationale Varietäten im Unterricht Deutsch als Fremdsprache.. Frankfurt am Main, 2006.
-
Doporučená:
Nussbaumer, M., Portmann, P. R., Linke, A. Studienbuch Linguistik. Tübingen, 1996.
-
Doporučená:
Braun, Peter. Tendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Sprachvarietäten.. Stuttgart/Berlin/Köln, 1998.
-
Doporučená:
Ammon, U., Bickel, H., Ebner, J. Variantenwörterbuch des Deutschen: Die Standardsprache in Österreich, der Schweiz und Deutschland sowie in Liechtenstein, Luxemburg, Ostbelgien und Südtirol.. Berlin, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat odbornými znalostmi na úrovni absolvovaného bakalářského studia NJ |
disponovat znalostí NJ na úrovni C1 a vyšší |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
samostatně pracovat s odbornou literaturou v němčině |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit pojem pluricentrismus a varieta |
popsat rozvrstvení němčiny z různých hledisek |
vysvětlit a rozlišit charakteristické znaky spisovných variant německého jazyka |
popsat rozdělení německých dialektů |
vysvětlit rozdělení sociolektů |
charakterizovat vybrané variety |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést rozbor vybraných textů různých variant/variet |
používat vybrané výrazy v komunikaci |
převádět vedlejší věty do nominálních skupin |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|