|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KNJ / STML
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KNJ
/
STML
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Směry a teorie moderní lingvistiky
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/LING
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je zopakování a upřesnění znalostí v oblasti základní lingvistické teorie. Především je však obsahem a cílem předmětu seznámit studenty s "menšími" ale zásadními lingvistickými disciplínami, směry a hypotézami, které v rámci studia dostávají většinou jen minimální prostor. Studenti si vyberou jeden lingvistický směr, který je pro ně zajímavý, a o něm referují ostatním ve skupině. Následně je diskutována souvislost s "klasickými" disciplínami a aktuálnost jmenovaného směru. V rámci semináře jsou studenti motivováni k samostatné práci s odbornou literaturou a ke kritickému způsobu uvažování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři. Prezentace.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Úvod seznámení se základními tématy kurzu, doporučená literatura
2. Lingvistická terminologie I.
3. Lingvistická terminologie II.
4. Strukturalismus
5. Pragmatika, teorie řečového aktu
6. Psycholingvistika
7. Počítačová lingvistika
8. Srovnávací lingvistika
9. Analýza diskurzu
10. Generativní gramatika
11. Filozofie jazyka vybrané hypotézy
12. Práce s odborným textem, diskuze, kritika I.
13. Práce s odborným textem, diskuze, kritika II.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Mathesius, Vilém. Čeština a obecný jazykozpyt. Praha, 1947.
-
Doporučená:
Graefen, Liedke. Germanistische Sprachwissenschaft. Deutsch als Erst-, Zweit- und Fremdsprache.. Tübingen, 2008. ISBN 382528381X.
-
Doporučená:
Saussure, de F. Kurs obecné jazykovědy; Čermák,F.: Jazyk a jazykověda. Pražská imaginace. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Bussmann, Hadumod. Lexikon der Sprachwissenschaft. 3., aktualisierte und erw. Aufl. Stuttgart : Alfred Kröner, 2002. ISBN 3-520-45203-0.
-
Doporučená:
Jakobson, Roman. Lingvistická poetika : výber z diela. 1. vyd. Bratislava : Tatran, 1991. ISBN 80-222-0272-X.
-
Doporučená:
Glück, Helmut. Metzler Lexikon Sprache : mit 70 Abbildungen, davon 17 Karten. 2., überarbeitete und erw. Aufl. Stuttgart : J.B. Metzler, 2000. ISBN 3-476-01519-X.
-
Doporučená:
Hawkes, Terence. Strukturalismus a sémiotika. Brno : Host, 1999. ISBN 80-86055-62-0.
-
Doporučená:
WITTGENSTEIN, L. Tractatus logico-philosophicus.. Londýn, 2005. ISBN 978-0415028257.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student má znalosti na úrovni absolvovaného Bc. studia NJ na KNJ FPE ZČU v Plzni. Student má znalost NJ na úrovni B2/C1 a vyšší |
charakterizovat předmět a cíle základních lingvistických disciplín (cca v rozsahu bakalářského studia NJ na KNJ FPE ZČU) |
disponovat znalostmi na úrovni absolvovaného Bc.studia NJ na KNJ FPE ZČU v Plzni |
disponovat jazykovými znalostmi na úrovni B2/C1 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v NJ i na odborné úrovni |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student je schopen popsat "klasické" lingvistické směry 20. století |
student je schopen definovat základní termíny lingvistiky |
student je schopen analyzovat odbornou literaturu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
student je schopen samostatně pracovat s odbornou lingvistickou literaturou |
student je schopen prezentovat vybraný směr v rámci semináře |
student je schopen diskutovat o vybraných směrech a hypotézách lingvistiky v rámci semináře |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|