|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / AKK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
AKK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Akutní a kritické stavy v oš. péči
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
Cvičení
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Akutní a kritické stavy v ošetřovatelské péči je seznámit studenty s oborem, který pojednává o nemocných s akutními život ohrožujícími stavy.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu docházka na 80 %. Zápočtový test: splnění 75 %. Ústní zkoušení: praktické provedení úkonu s ústní obhajobou.
|
Obsah
|
Osnova přednášek a cvičení:
Kardiopulmonální resuscitace, základní a rozšířená. Hodnocení účinnosti kardiopulmonální resuscitace.
Poresuscitační péče, indikace zahájení a ukončení resuscitace. Resuscitace novorozence, dětí, dospělých.
Systém péče o postižené v akutním stavu. Integrovaný záchranný systém, jeho vývoj a struktura.
Interakce mezi zdravotním záchranným systémem, operačním střediskem a klinickými odděleními.
Komunikace s pacientem, rodinnými příslušníky, kompetence v podávání informací.
Základy monitorování nemocného v kritickém stavu. Umělá plicní ventilace a kyslíková terapie,
ošetřování nemocného v dechové tísni (ARDS, astmatický záchvat, CHOPN).
Ošetřování nemocného v kritickém stavu po operačním výkonu nebo následkem úrazu (polytrauma,
kraniocerebrální poranění). Žilní vstupy. Šok, definice a rozdělení šokových stavů. Klinické příznaky šoku a jeho patofyziologie. Terapie šoku, multiorgánové selhání. Péče o nemocného v šokovém stavu.
Péče a ošetřování speciálních neodkladných stavů, kardiovaskulární oblast (ischémie myokardu,
hypertenzní krize, plicní edém, embolizace plicnice, kardiogenní šok).
Péče a ošetřování speciálních neodkladných stavů, neurologická postižení (porucha vědomí, cévní
mozková příhoda, epileptický záchvat). Péče a ošetřování speciálních neodkladných stavů, poškození fyzikálními a chemickými vlivy, tonutí, akutní renální selhání, akutní otravy. Péče a ošetřování neodkladných stavů v těhotenství.
Péče a ošetřování pacientů s akutními poruchami vnitřního prostředí.
Nácvik dovedností v prostření modelu sanitního vozu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4335
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (50%),
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (50%),
MUDr. Stanislav Machart (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (50%),
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (10%),
|
Literatura
|
-
Základní:
NOVÝ, Jiří, Jiří MAŠEK, Libor SENETA a David TUČEK. EKG v přednemocniční péči. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-581-3.
-
Základní:
PROCHÁZKA, Martin. Komunitní péče a akutní stavy v porodní asistenci.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-087-2.
-
Základní:
Remeš, Roman; Trnovská, Silvia. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
-
Základní:
STREITOVÁ, Dana a Renáta ZOUBKOVÁ. Septické stavy v intenzivní péči: ošetřovatelská péče. Praha: Grada Publishing,, 2015. ISBN 978-80-247-5215-0.
-
Základní:
Bartůněk, Petr,; Jurásková, Dana,; Heczková, Jana,; Nalos, Daniel. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. 2016. ISBN 978-80-247-4343-1.
-
Doporučená:
VOTRUBA, Václav, Michal FEDORA a Jiří ŽUREK. Kapitoly z dětské intenzivní péče. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2013. ISBN 978-80-87023-11-2.
-
Doporučená:
Černý Vl., Matějovič M., Dostál P. a kolektiv. Vybrané doporučené postupy v intenzivní medicíně. Maxdorf, Praha, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost anatomie, fyziologie, první pomoci |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
dovednosti první pomoci
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základy diagnostiky, systému kontinuálního sledování a léčbě nemocných s život ohrožujícími chorobami, úrazy a komplikacemi |
popsat kroky základní ošetřovatelské péči, tzn. vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související |
vysvětlit etiologii život ohrožujících onemocnění, úrazů a komplikací |
naplánovat vhodné ošetřovatelské intervence, vyhodnotit efektivitu ošetřovatelských intervencí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat vybrané ošetřovatelské úkony v rámci intenzivní resuscitační péče |
orientovat se v problematice monitorace v rámci intenzivní resuscitační péče
|
realizovat vybrané ošetřovatelské úkony v rámci intenzivní resuscitační péče u dětí -nácvik modely (CPR figurína tříletého dítěte,CPR model novorozence) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|