|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / AKPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
AKPP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Akutní stavy a první pomoc v porodnictví
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Akutní a kritické stavy, resuscitace a první pomoc v porodní asistenci
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KOS/AKSP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Akutní a kritické stavy, resuscitace a první pomoc v porodní asistenci je seznámit studenty s oborem, který pojednává o nemocných s akutními život ohrožujícími stavy.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu docházka na 90% Splnění zápočtového testu nebo ústního přezkoušení dle požadavku vyučujícího Ústní zkoušení: praktické provedení úkonu s ústní obhajobou a ověření teoretických znalostí
|
Obsah
|
Osnova předmětu: Kardiopulmonální resuscitace, základní a rozšířená. Hodnocení účinnosti kardiopulmonální resuscitace. Poresuscitační péče, indikace zahájení a ukončení resuscitace. Resuscitace novorozence, dětí, dospělých. Systém péče o postižené v akutním stavu. Integrovaný záchranný systém, jeho vývoj a struktura. Interakce mezi zdravotním záchranným systémem, operačním střediskem a klinickými odděleními. Komunikace s pacientem, rodinnými příslušníky, kompetence v podávání informací. Základy monitorování nemocného v kritickém stavu. Umělá plicní ventilace a kyslíková terapie, ošetřování nemocného v dechové tísni (ARDS, astmatický záchvat, CHOPN). Ošetřování nemocného v kritickém stavu po operačním výkonu nebo následkem úrazu (polytrauma,kraniocerebrální poranění). Žilní vstupy. Šok, definice a rozdělení šokových stavů. Klinické příznaky šoku a jeho patofyziologie. Terapie šoku, multiorgánové selhání. Péče o nemocného v šokovém stavu. Péče a ošetřování speciálních neodkladných stavů, kardiovaskulární oblast (ischémie myokardu, hypertenzní krize, plicní edém, embolizace plicnice, kardiogenní šok). Péče a ošetřování speciálních neodkladných stavů, neurologická postižení (porucha vědomí, cévní mozková příhoda, epileptický záchvat). Péče a ošetřování speciálních neodkladných stavů, poškození fyzikálními a chemickými vlivy, tonutí, akutní renální selhání, akutní otravy. Péče a ošetřování neodkladných stavů v těhotenství. Péče a ošetřování pacientů s akutními poruchami vnitřního prostředí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Petra Bejvančická (100%),
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (100%),
MUDr. Alena Štenglová (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Frei, Jiří; Holoubková, Jana; Kott, Josef; Resl, Vladimír,; Holubec, Luboš,; Sedláček, Dalibor,; Rokyta, Zdeněk,; Sluka, David; Sviták, Roman; Vidunová, Jana; Bejvančická, Petra; Freiová, Romana; Kroupová, Lenka; Tůmová, Pavlína; Kulhánková, Petra. Akutní stavy pro nelékaře. 2016. ISBN 978-80-261-0498-8.
-
Základní:
KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha : Grada Publishing, 2020. ISBN 978-80-271-0130-6.
-
Základní:
FREI, J. Základy problematiky akutní a přednemocniční neodkladné péče. In Frei, J. Vybrané znalosti pro nelékaře, KPR 2021 a další témata intenzivní péče. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2022, 2022. ISBN 978-80-261-0604-3.
-
Doporučená:
Fendrychová, Borek. Intenzivní péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2022. ISBN 978-80-7013-612-6.
-
Doporučená:
Kelnarová, Jarmila. První pomoc II : pro studenty zdravotnických oborů. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4200-7.
-
Doporučená:
FRANĚK, Ondřej a Pavla TRČKOVÁ. První pomoc pro školy. Druhé aktualizované vydání. Hlavatce: Ve škole i mimo ni, 2021, 2021. ISBN 978-80-906332-0-9.
-
Doporučená:
Dostál, Pavel. Základy umělé plicní ventilace. 2018. ISBN 978-80-7345-562-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti po absolvování předmětu porozumí základům diagnostiky, systému kontinuálního sledování a léčbě nemocných s život ohrožujícími chorobami, úrazy a komplikacemi. |
Student získá poznatky o základní ošetřovatelské péči, tzn. vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související. |
Dokáže prakticky provést vybrané ošetřovatelské úkony a je schopen se orientovat v problematice monitorace v rámci intenzivní resuscitační péče |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
student realizuje vybrané ošetřovatelské úkony v rámci intenzivní resuscitační péče u dětí -nácvik modely (CPR figurína tříletého dítěte,CPR model novorozence) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|