|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / CHNS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
CHNS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ošetřovatelská péče o nemocné s chorobam
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
48 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Cílem předmětu je poskytnout odborné informace o klinickém obraze nemocných s neurologickými chorobami a o poskytování ošetřovatelské péče.
Studenti se naučí analyzovat konkrétní potřeby nemocných, nacvičí si aplikaci ošetřovatelského procesu na konkrétních kasuistikách nemocných s uvedenými chorobami. Naučí se analyzovat konkrétní potřeby nemocných a budou seznámeni s edukačními programy u jednotlivých onemocnění.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka 90 %. Zpracování ošetřovatelského plánu. Zápočtový test: splnění 80 %. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Osnova přednášek: Podpora zdraví a prevence vzniku neurologických onemocnění. Základní neurologické vyšetření, neurologické diagnostické procedury a testy; symptomatologie neurologických onemocnění. Poruchy vědomí (klasifikace, příčiny, klinická manifestace, léčba). Zvýšený intrakraniální tlak (definice, příčiny, klinická manifestace, terapie), edém mozku, herniační syndrom. Záchvatovitá onemocnění (klasifikace: parciální záchvaty, generalizované záchvaty, status epilepticus) Bolesti hlavy (příčiny, typy, klinická manifestace, diferenciální diagnostika, symptomatická léčba) Degenerativní onemocnění nervového systému (Parkinsonova choroba, Huntingtonova choroba, Alzheimerova choroba); degenerativní onemocnění míchy (syringomyelie, amyotrofická laterální skleróza). Cerebrovaskulární onemocnění (intracerebrální ischémie a hemoragie, subarachnoidální hemoragie, aneurysmata, cévní malformace). Zánětlivá infekční onemocnění nervového systému (meningitis, parameningeálními infekce, encefalitidy). Autoimunní onemocnění (sclerosis multiplex, Guillain-Barré syndrom, myastenia gravis, polyneuritidy). Nádory nervového systému (mozkové nádory, nádory míchy). Onemocnění periferních a kraniálních nervů (neuropatie, neuralgie trigeminu, parézy lícního nervu).
Osnova cvičení: Celkové neurologické vyšetření (vědomí, mentální funkce, řeč, motorické funkce, hlavové nervy, pohyb, chůze, čití, reflexy, vyprazdňování). Celková péče o pacienty s neurologickým onemocněním (ošetřovatelské diagnózy: riziko zranění, riziko poškození korneální tkáňové integrity, změna ve výživě, porucha polykání, riziko aspirace, deficit sebepéče, porucha verbální komunikace, obstipace, změna perfuze mozku, změna vnímání,bolest, změna tělesné teploty, deficit znalostí). Elektrodiagnostické vyšetření v neurologii. Ošetřovatelská péče o nemocného se změněnou úrovní vědomí, se zvýšeným nitrolebním tlakem, s tumorem CNS. OP Ošetřovatelská péče o nemocného s epileptickým záchvatem; OP o nemocného s bolestí hlavy Ošetřovatelská péče o nemocného s Parkinsonovou chorobou. Ošetřovatelská péče o nemocného s Alzheimerovou chorobou; s Huntingtonovou chorobou. Ošetřovatelská péče o nemocného s amyotrofickou laterální sklerózou. Ošetřovatelská péče o nemocného s cévní mozkovou příhodou v akutní fázi a v rehabilitační fázi. Ošetřovatelská péče o nemocného s meningitidou a encefalitidou. Ošetřovatelská péče o nemocného s roztroušenou sklerózou.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
FREI, Jiří et al. Akutní stavy pro nelékaře. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2016. ISBN 978-80-261-0498-8.
-
Základní:
STEHLÍKOVÁ, Petra a Eva MODRÁ. Epilepsie: základní informace o epilepsii. Praha: Společnost "E",, 2016. ISBN 978-80-906432-1-5.
-
Základní:
STEHLÍKOVÁ, Petra, POKORNÁ, Zuzana, BUŠEK, Petr, ORLÍKOVÁ, Hana a MODRÁ, Eva. Epilepsie: žijeme s epilepsií.. Praha: Společnost "E"/Czech Epilepsy Association, 2016. ISBN 978-80-906432-0-8.
-
Základní:
BAXTER, James a František KOŘÁN. Field artillery tractors in detail: CMP Chevrolet & Ford and Morris C8 quad: photo manual for modelers.. Prague: František Kořán RAK WWP - Wings & wheels publications, 2015. ISBN 978-80-87509-43-2.
-
Základní:
Seidl, Zdeněk. Neurologie pro studium i praxi. 2015. ISBN 978-80-247-5247-1.
-
Základní:
DUŠEK, Petr. Parkinsonova nemoc z různých pohledů. V Praze: Společnost Parkinson, 2013. ISBN 978-80-260-4860-2.
-
Základní:
ANEČKOVÁ, Marcela, ad. kol. Poruchy vědomí po poranění mozku - jak můžete pomoci?. Praha: Cerebrum - Sdružení osob po poranění mozku a jejich rodin,, 2009. ISBN 978-80-904357-1-1.
-
Základní:
DOSTÁLOVÁ, Lucie, GÁL, Ota, HAGAROVÁ, Alena et al. Současné trendy v rehabilitaci pacientů s roztroušenou sklerózou.. Olomouc: Solen, Medical education, 2016. ISBN 978-80-7471-172-5.
-
Doporučená:
PIŤHA, Jiří. Adherence v léčbě roztroušené sklerózy. Olomouc: Solen, 2015. ISBN 978-80-7471-114-5.
-
Doporučená:
Diagnostika a léčba svalové dystrofie typu Duchenne: příručka pro rodiny. Broumov: Parent Project, 2011. ISBN 978-80-254-9416-5.
-
Doporučená:
PAPEŽ, Jan a MRÁZOVÁ, Lenka, DOLEŽEL,Zdeněka OŠLEJŠKOVÁ, Hana. Komplexní multioborová péče o děti s dětskou mozkovou obrnou je nutností.. Olomouc: Solen, 2015. ISBN 978-80-7471-131-2.
-
Doporučená:
AMBER, Zdeněk. Neurologie pro studenty všeobecného lékařství. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 8024600803.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti z anatomie, fyziologie, ošetřovatelství |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat znalosti předmětu Ošetřovatelský proces do praktických činností |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat a identifikovat příznaky signalizující onemocnění nevvového systému
|
zhodnotit akutní stav pacienta
|
vysvětlit etiologii onemocnění
|
vysvětlit diagnostické postupy a léčebné metody
|
naplánovat vhodné ošetřovatelské intervence, vyhodnotit efektivitu ošetřovatelských intervencí
|
naplánovat a realizovat přípravu nemocného před diagnostickým výkonem
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat hodnocení stavu pacienta s ohledem na možné postižení nervového systému
|
aplikovat teoretické znalosti při péči o pacienty s neurologickým onemocněním
|
stanovit standardní plány ošetřovatelské péče o pacienty s neurologickým onemocněním
|
realizovat komplexní péči o nemocné s poruchami vědomí a specifickou péči u akutních neurologických stavů
|
naplánovat a realizovat přípravu nemocného před diagnostickým a operačním výkonem
|
zhodnotit o odlišit akutní stav pacienta od chronických příznaků
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|