|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / EOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
EOP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Etika v ošetřovatelské péči
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
49 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu Etika v ošetřovatelské péči, který byl uznán samostatným vědním oborem, je seznámit studenty se zdroji zdravotnické etiky, s morálními normami a vymezit etiku v ošetřovatelství. Vysvětlit problematiku vztahu zdravotnický pracovník - klient (pacient), objasnit nově koncipované etické kodexy platné ve zdravotnické praxi, analyzovat současné aktuální problémy ve zdravotnické praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka 80 %, aktivita při cvičení. Zápočtový test na 80 %, ústní zkouška.
|
Obsah
|
Charakteristika etiky zaměřené na vědní obor ošetřovatelství. Specifika ošetřovatelské etiky. Etické kodexy zdravotníků, práce etických komisí. Práva pacientů. Evropská charta práv a svobod. Vztah lékař - pacient, paternalismus versus demokracie, informovaný souhlas. Spravedlnost v péči o zdraví. Ochrana osobních dat, lékařské tajemství, povinná mlčenlivost. Pravda o pravdě na nemocničním lůžku. Etické problémy umírání a smrti. Prodlužování života a smrti, právo a eutanázie. Etické problémy alternativní medicíny, symptomatický versus holistický přístup k člověku. Přednosti, nedostatky a hranice západní medicíny, etika výzkumu. Etické problémy experimentální medicíny a lékařského výzkumu, transplantací, genetiky. Etické aspekty v gynekologii - právo ženy a dítěte, problematika fertilizace. Etické aspekty poskytování první pomoci, etické problémy péče o nemocné v bezvědomí. Etika v psychiatrii. Význam etiky pro zdravotnickou praxi. Svědomí člověka - význam pro zdravotnictví - diskuze. Etika v ošetřovatelské praxi - řešení konfliktních situací sestrou. Posuzování mravních činů, etické rozhodování, etická odpovědnost všeobecné sestry, sestry, lékaře - diskuze. Rozbor etických kodexů, a práv pacientů. Charta práv dětí v nemocnici. Řešení dilematických a konfliktních situací z etického hlediska. Diskuze nad etickými tématy týkajícími se práce všeobecné sestry, etická odpovědnost, spolupracovníci, dilematické situace. Ochrana lidských práv a důstojnosti člověka. Respektování hodnot, tradic a náboženského přesvědčení. Hippokratova přísaha. Práva tělesně postižených. Deklarace práv duševně postižených. Charta práv hospitalizovaných dětí, etika přístupu k letálně nemocnému dítěti, týrané dítě, nefunkční rodina. Charta práv dětí v nemocnici. Prezentace seminárních prací, rozbor a diskuze.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
16
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definuje základní problematiku etiky a filozofie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyjadřuje na problematiku etiky a filozofie vlastní názor |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí a definuje zdroj zdravotnické etiky a morální normy |
vymezí etiku v ošetřovatelství |
analyzuje problematiku vztahu zdravotnický pracovník - klient (pacient) |
charakterizuje nově koncipované etické kodexy platné ve zdravotnické praxi |
analyzuje současné aktuální problémy zdravotnické praxe |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vyjadřuje vlastní názory a argumentuje z různých hledisek |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|