|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / KARDS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
KARDS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Oš. péče o nem. s chor. srdce a cév
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Ošetřovatelská péče o nemocné s chorobami srdce a cév
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
61 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KOS/KARD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vymezit základní aspekty ošetřovatelství v ošetřovatelské péči o tyto nemocné. Objasnit a naučit používat holistického přístupu při ošetřování pacientů/klientů. Naučit se správně identifikovat příznaky signalizující onemocnění, klinicky zhodnotit akutní stav pacienta, aplikovat ošetřovatelský proces včetně ošetřovatelských postupů a výkonů, které se týkají pacienta/klienta v problematice výše uvedeného předmětu. Nacvičit techniky verbální a neverbální komunikace, používat edukační programy. Naučit se pracovat v týmu, přijmout a respektovat interdisciplinární vztahy, spolupracovat s rodinnými příslušníky a agenturami ošetřovatelské péče a respektovat práva a důstojnost pacientů/klientů. V neposlední řadě se orientovat v moderní diagnostice chorob srdce a cév.
|
Požadavky na studenta
|
Účast: 90 %.
Vypracování ošetřovatelského plánu u konkrétního pacienta.
Ústní zkouška.
|
Obsah
|
Osnova přednášek a cvičení:
Vyšetřovací metody v kardiologii a angiologii, příprava pacienta/klienta, péče po vyšetření, úloha sestry.
Principy ošetřování pacientů/klientů s onemocněním srdce a cév.
Organizace práce na koronární jednotce intenzivní péče, na pooperačních jednotkách intenzivní péče.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Ošetřovatelský proces u nemocného s akutním infarktem myokardu.
Ošetřovatelský proces u nemocného s ischemickou chorobou srdeční.
Ošetřovatelský proces u nemocného s hypertenzí.
Ošetřovatelský proces u nemocného s akutním tepenným uzávěrem.
Ošetřovatelský proces u nemocného s poruchami srdečního rytmu.
Ošetřovatelský proces u nemocného s ischemickou chorobou dolních končetin.
Ošetřovatelský proces u nemocného s chronickou žilní insuficiencí.
Ošetřovatelský proces u nemocného s plicní embolií.
Ošetřovatelský proces u nemocného s onemocněním srdečních chlopní.
Ošetřovatelský proces u nemocného po operaci srdce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://mefanet.fzs.zcu.cz/articles.php?aid=86
https://mefanet.fzs.zcu.cz/articles.php?aid=87
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Nejedlá, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1150-8.
-
Základní:
Bulava, Alan. Kardiologie pro nelékařské zdravotnické obory. 2017. ISBN 978-80-271-0468-0.
-
Základní:
Sovová, Eliška; Řehořová, Jarmila. Kardiologie pro obor ošetřovatelství. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-1009-9.
-
Doporučená:
Adámková, Věra. Hodnocení vybraných metod v kardiologii a angiologii pro praxi. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5763-6.
-
Doporučená:
Valenta, Jiří. Chirurgie pro bakalářské studium ošetřovatelství. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0644-5.
-
Doporučená:
Šafránková, Alena; Nejedlá, Marie. Interní ošetřovatelství I. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1148-6.
-
Doporučená:
Šafránková, A., Nejedlá, M. Interní ošetřovatelství I a II. Grada, Praha, 2006.
-
Doporučená:
Šafránková, Alena; Nejedlá, Marie. Interní ošetřovatelství II. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1777-8.
-
Doporučená:
Kolář, Jiří. Kardiologie pro sestry intenzivní péče a studenty medicíny. Vyd. 3. Praha : Akcenta, 2003. ISBN 80-86232-06-9.
-
Doporučená:
STANĚK, Vladimír. Kardiologie v praxi. Praha: Karolinum. 2014. 372 s. ISBN 978-80-904-8997-4..
-
Doporučená:
Staněk, Vladimír. Kardiologie v praxii. 1. vyd. Praha : Axonite, 2014. ISBN 978-80-904899-7-4.
-
Doporučená:
Málek, Filip; Málek, Ivan. Srdeční selhání. Vydání první. 2013. ISBN 978-80-246-2466-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat anatomii kardiovaskulárního systému |
charakterizovat základní patologii fyziologických funkcí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
měřit základní fyziologické funkce a rozpoznat jejich patologii |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí etiologii onemocnění |
charakterizuje přípravu nemocného před diagnostickým a intervenčním vyšetřením |
popíše základní poruchy srdečního rytmu |
definuje základní farmakoterapii užívanou při onemocnění srdce a cév |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
monitoruje základní životní funkce včetně registrace ekg křivky |
edukuje pacienta před vyšetřením |
provádí bandáž dolních končetin |
správně identifikuje příznaky signalizující onemocnění |
plánuje vhodné ošetřovatelské intervence |
vyhodnocuje efektivitu ošetřovatelských intervencí |
identifikuje základní poruchy srdečního rytmu |
orientuje se ve zdravotnické dokumentaci |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
|
|
|
|