|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / KLPZR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
KLPZR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Klinická propedeutika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
0
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KOS/KLPZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KAZ/ODP2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět seznamuje studenty s příznaky a symptomy systémových onemocnění a moderními diagnostickými a léčebnými metodami v klinických oborech medicíny.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou pro udělení zápočtu je 80% účast na cvičeních (tolerovány jsou 2 absence), vypracování a prezentace práce na zadané téma a splnění zápočtového testu na 80% (1 řádný termín a 2 opravné). Zkouška proběhne ústní formou (1 řádný a 2 opravné termíny).
|
Obsah
|
Přednáška: 1. Klinická propedeutika, její význam a zařazení do systému klinických oborů. Zdraví, nemoc. Anamnéza, její členění a součásti. 2. Hlavní subjektivní příznaky a jejich zjišťování. Úvod do syndromologie. 3. Subjektivní příznaky dle orgánových systémů. 4. Základy fyzikálního vyšetření, hodnocení vitálních funkcí, základní objektivní příznaky. 5. Objektivní příznaky dle orgánových systémů. 6. Vědomí a jeho poruchy - kvalitativní a kvantitativní. Definice smrti z hlediska mozkových funkcí. Známky smrti. 7. EKG. 8. Laboratorní vyšetřovací metody v přehledu. Biochemické, hematologické, mikrobiologické. Biopsie. Metody odběru biologického materiálu. Endoskopie. 9. Zobrazovací metody. RTG, CT, izotopové vyšetření, ultrazvukové vyšetření, nukleární magnetická rezonance. 10. Zátěžové testy, EEG, EMG, elektrofyziologické a funkční vyšetřovací metody. Monitorace pacienta - principy a technika.
Cvičení: 1.-2. Přístup k pacientovi, základní principy vyšetření, komunikace, oslovení, vypsání hlášení. Struktura anamnézy. 3.-4. Odběr anamnézy, symptomy a syndromy. 5.-6. Fyzikální vyšetření. 7. Vědomí a jeho poruchy - kvalitativní a kvantitativní. Stanovení smrti. 8. EKG. 9. - 10. Laboratorní vyšetření - fyziologické hodnoty. Indikace jednotlivých vyšetřovacích metod a monitorace dle stavu pacienta.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
MUDr. Lukáš Kielberger, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
MUDr. Mirko Bouda (100%),
MUDr. Lenka Čechurová (100%),
MUDr. Lukáš Kielberger, Ph.D. (100%),
MUDr. Jan Klaboch, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
MUDr. Lenka Čechurová (100%),
Ing. Michal Jerling (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
3
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Celkem
|
83
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit fyziologické funkce jednotlivých orgánových systémů |
popsat anatomické uložení orgánů |
vysvětlit princip základních biochemických, hematologických a mikrobiologických laboratorních vyšetřovacích metod |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozpoznat fyziologickou EKG křivku |
správně komunikovat s pacientem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše členění a jednotlivé součásti anamnézy |
charakterizuje možné objektivní příznaky dle orgánových systémů |
vysvětlí principy a techniku monitorace pacienta |
popíše v přehledu laboratorní vyšetřovací metody, možné zobrazovací metody a zátěžové testy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vede anamnestický rozhovor s nemocným |
komunikuje s pacientem o jeho obtížích |
provádí základní fyzikální vyšetření |
vyhodnocuje elektrokardiogram |
hodnotí vitální funkce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|