|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / KOMP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
KOMP1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Komunikace 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je orientace studentů v základech teorie komunikace verbální i neverbální, získání základních znalostí a objasnění pravidel efektivní komunikace ve zdravotnictví. Pomocí aktivizačních metod si studenti osvojí a zdokonalí dovednosti komunikace.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní přístup
sebereflexe
písemný test - min. úspěšnost 75 %
zpracování dílčích úkolů
docházka k zápočtu 80%
|
Obsah
|
Obsahové zaměření přednášek: ZS
Pojem komunikace, struktura,význam komunikace ve zdravotnictví
Druhy komunikace, formy neverbální komunikace, poruchy komunikace, double bind, brainwashing, význam neverbální komunikace při jednání s nemocným, komunikační bariéry
Obecná pravidla v jednání s lidmi,chyby sociální percepce a jak se jich vyvarovat
Pozorování
Verbální komunikace, rétorika, kultura řečí
Evalvace,devalvace, empatie, altruismus
Rozhovor typy, fáze, předpoklady úspěšného rozhovoru, chyby v realizaci rozhovoru, slyšet x naslouchat
Náročná životní situace, komunikace s lidmi v náročné životní situaci, neadaptivní chování, osobnosti s neadaptivními znaky
Problematika burn-out / syndrom vyhoření /, relaxační techniky
Jednání s obtížně zvladatelnými lidmi, strategie průlomu, typy manipulátorů
Asertivita asertivní práva, techniky, asertivní přijímání oprávněné i neoprávněné kritiky, asertivní vyjádření hněvu
Komunikace s handicapovaným člověkem
Obsahové zaměření cvičení:
sebepoznávání, sebeakceptace, sebeprezentace
sociální percepce
sociálně psychologický výcvik
neverbální komunikace
rozhovor, technika kladení otázek, zrcadlení, sumarizace, mlčení
rétorika, výstup, prezentace
rozvoj empatie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Ptáček, Bartůněk. Důstojnost v medicíně. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-1852-6.
-
Doporučená:
Ptáček, Radek; Bartůněk, Petr. Etika a komunikace v medicíně. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
-
Doporučená:
Zahariades, Damon. Jak být asertivní a říkat ne bez pocitu viny. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-4383-2.
-
Doporučená:
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
-
Doporučená:
Rosenberg. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1785-5.
-
Doporučená:
Murphy, Kate. Umění naslouchat. Praha: Dobrovský, 2022. ISBN 978-80-277-0232-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
40
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student popíše verbální a neverbální komunikační vzorce |
definuje chyby sociální percepce |
vysvětlí poruchy výslovnosti, znělosti a plynulosti řeči, |
vysvětlí poruchy komunikace na bázi metakomunikace, |
hodnotí význam komunikace v práci porodní asistentky z pohledu evalvace/devalvace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
student aplikuje zásady efektivní komunikace, |
realizuje sebereflexi |
projevuje empatii |
vede a řídí komunikační cvičení ve skupině |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
|
|
|
|