|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / MOK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
MOK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Oš. péče o n. s chor. ledvin a moč. cest
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Cvičení
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Cílem předmětu je poskytnout odborné informace o klinickém obraze nemocných s chorobami ledvin a močových cest a o poskytování ošetřovatelské péče. Studenti se naučí analyzovat konkrétní potřeby nemocných, nacvičí si aplikaci ošetřovatelského procesu na konkrétních kasuistikách nemocných s uvedenými chorobami. Naučí se analyzovat konkrétní potřeby nemocných a budou seznámeni s edukačními programy u jednotlivých onemocnění. Student bude seznámen s prevencí nádorového onemocnění ledvin a močových cest a dalšího onemocnění ledvin (litiáza, renální insuficience).
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita studentů, seminární práce. K zápočtu docházka na 80 %. Ke zkoušce test na 80 %, 1 - 90 %, 2 - 85 %, 3 - 80 %, při nesplnění ústní zkouška.
|
Obsah
|
Ošetřovatelský proces o nemocní s inkontinencí a dysfunkcí pánevního dna.
Prevence úrazů ledvin a močových cest, prevence onemocnění ledvin a močových cest.
Osnova cvičení:
Ošetřovatelský proces u nemocných se zánětlivými onemocněními močových cest.
Úloha sestry v přípravě pacienta na endoskopické vyšetření, péče o pacienta po endoskopii.
Péče o pacienta s náhradní derivací moče - epicystostomie, nefrostomie, urostomie, permanentní močový katetr, intermitentní katetrizace.
Ošetřovatelský proces u nemocných s chorobami ledvin - péče konzervativní i perioperační.
Ošetřovatelský proces u nemocných s inkontinencí (dysfunkcemi pánevního dna).
Ošetřovatelský proces u nemocných se selháním ledvin, hemodialýza, peritoneální dialýza, transplantace ledvin.
Edukační plán - prevence nádorového onemocnění, prevence onemocnění ledvin a močových cest (vč. dysfunkcí pánevního dna)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://mefanet.fzs.zcu.cz/articles.php?aid=86
https://mefanet.fzs.zcu.cz/articles.php?aid=87
https://mefanet.fzs.zcu.cz/articles.php?aid=88
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
MUDr. Petr Stránský, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
MUDr. Barbora Hříbalová (100%),
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
MUDr. Kristýna Procházková, Ph.D. (100%),
MUDr. Petr Stránský, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
Bc. Věra Procházková (100%),
MUDr. Petr Stránský, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ŠAFRÁNKOVÁ, Alena a Marie NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1777-7.
-
Základní:
JANÍKOVÁ, Eva a Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelská péče v chirurgii: pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
-
Základní:
Čoupková, Hana; Slezáková, Lenka. Ošetřovatelství v chirurgii I. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3129-2.
-
Základní:
Klener, Pavel. Vnitřní lékařství. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-705-9.
-
Doporučená:
HANUŠ, Tomáš a Petr MACEK. Urologie pro mediky. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3008-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Student má základní znalosti anatomie, fyziologie, ošetřovatelství |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student dokáže poskytovat základní ošetřovatelskou péči formou ošetřovatelského procesu. |
Student ovládá praktické výkony a intervence předepsané sylabem předmětu Ošetřovatelské postupy 1,2. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat a identifikovat příznaky signalizující onemocnění |
zhodnotit akutní stav pacienta |
naplánovat vhodné ošetřovatelské intervence, |
vyhodnotit efektivitu ošetřovatelských intervencí |
naplánovat a realizovat přípravu nemocného před diagnostickým a operačním výkonem |
orientovat se ve zdravotnické dokumentaci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat adekvátní ošetřovatelskou péči o pacienta s onemocněním ledvin a močových cest |
edukovat pacienta před vyšetřením a operačním výkonem |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|