|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NGTK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NGTK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Nemocní s onemocněním GIT
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Ošetřovatelská péče o nemocné s onemocněním GIT
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
Seminář
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenta se specifiky ošetřovatelské péče u nemocných s onemocněním GIT.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na hodinách seminářů
individuální prezentace
|
Obsah
|
Etiologie a patogeneze. Diagnostické metody. Základní léčebné postupy. Prevence nemocí. Onemocnění jícnu. Nemoci žaludku, tenkého střeva, tlustého střeva. Onkologická onemocnění GIT, problematika stomií na GIT Funkční poruchy trávicího traktu, biliárního systému, jater a pankreatu. Nespecifické střevní záněty, Crohnova choroba, Ulcerózní kolitida. Krvácení do trávicího traktu - zdroje, možnosti léčby. Onemocnění slinivky břišní, akutní a chronická pankreatitis, karcinom. Onemocnění žlučového ústrojí, Cholelithiáza, záněty - včetně komplikací. Nádory, Onemocnění jater. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti dietoterapie, komplikace, prevence. Ošetřovatelská péče o pacienty s gastroenterologickým onemocněním: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí, edukace a možnosti realizace. Poradenská činnost.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. MUDr. Josef Dvořák, DrSc. ,
-
Přednášející:
MUDr. Monika Černá, Ph.D. (100%),
MUDr. Monika Černá, Ph.D. (100%),
Prof. MUDr. Josef Dvořák, DrSc. (100%),
PhDr. Adéla Holubová (100%),
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
MUDr. Monika Černá, Ph.D. (100%),
Mgr. Soňa Galušková (100%),
PhDr. Adéla Holubová (100%),
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
EHRMANN, Jiří, HÚLEK, Petr. Hepatologie. 1. vyd. Praha: Grada. 2010. 590 s. ISBN 978-80-247-3118-6..
-
Základní:
HOLUBOVÁ, Adéla, NOVOTNÁ, Helena a Jana MAREČKOVÁ. Ošetřovatelská péče v gastroenterologii a hepatologii. 1. vyd. Praha: Mladá fronta. 2013. 267 s. ISBN 978-80-204-2806-6..
-
Základní:
ČERNOCH, Jiří a kol. Prekancerózy v trávicím traktu. 1.vyd. Praha: Grada Publishing. 2012. 200 s. ISBN 978-80-247-3500-9..
-
Základní:
ŠPINAR, Jindřich, LUDKA, Ondřej a kol. Propedeutika a vyšetřovací metody vnitřních nemocí. 2. přepr. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing. 2013. 336 s. ISBN 978-80-247-4356-1..
-
Doporučená:
NEJEDLÁ, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada. 2015. 296 s. ISBN 978-80-247-4449-0..
-
Doporučená:
VORLÍČEK, Jiří, ABRAHÁMOVÁ, Jitka , VORLÍČKOVÁ, Hilda a kol. Klinická onkologie pro sestry. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha:Grada Publishing. 2012. 450 s. ISBN 978-80-247-3742-3..
-
Doporučená:
VYTEJČKOVÁ, Renata, SEDLÁČKOVÁ, Petra, WIRTHOVÁ, Vlasta a Jana HOLUBOVÁ. 1. vyd. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Obecná část. Praha: Grada Publishing. 2011. 256 s. ISBN 978-80-247-3419-4..
-
Doporučená:
VYTEJČKOVÁ, Renata, SEDLÁČKOVÁ, Petra, WIRTHOVÁ, OTRADOVCOVÁ, Iva a Pavla PAVLÍKOVÁ. 1. vyd. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část. Praha: Grada Publishing. 2011. 288 s. ISBN 978-80-247-3420-0..
-
Doporučená:
VYTEJČKOVÁ, Renata, SEDLÁČKOVÁ, Petra, WIRTHOVÁ, OTRADOVCOVÁ, Iva a Lucie KUBÁTOVÁ. 1. vyd. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Speciální část. Praha: Grada Publishing. 2011. 256 s. ISBN 978-80-247-3420-7..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
35
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
55
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Prezentovat základní pojmosloví a informace z anatomie, fyziologie a odborných klinických předmětů - chirurgie a interna. |
Prokázat základní znalosti pro sestavení ošetřovatelského plánu chirurgicky nemocného pacienta. |
Vysvětlit základní principy poskytování ošetřovatelské péče chirurgicky nemocným pacientům. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Demonstrovat základní ošetřovatelské intervence při poskytování ošetřovatelské péče. |
Předvést základní ošetřovatelské postupy v simulační výuce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Definovat koncepci péče o nemocné s onemocněním GIT. |
Vyjmenovat jednotlivé terapeutické postupy o nemocné s onemocněním GIT. |
Popsat specifika ošetřovatelské péče o nemocné s onemocněním GIT |
Vyjmenovat etiologii a příznaky nemocí GIT. |
Vyjadřovat se v základní odborné terminologii |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Demonstrovat ošetřovatelské intervence při poskytování ošetřovatelské péče chirurgicjky nemocnému pacientovi s onemocněním GIT. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Formativní hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
|
|
|
|