|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NMEOK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NMEOK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Problematika menšin a ošetřovatelské péč
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Problematika menšin a ošetřovatelské péče
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Seminář
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenty s hlubšími charakteristikami (kulturními, náboženskými, sociálními, vzdělanostními) vybraných etnických skupin obyvatelstva a následně je naučit uplatňovat získané teoretické multikulturní znalosti v praxi při uspokojování potřeb klienta.
|
Požadavky na studenta
|
Prezentace vybrané aktuální problematiky transkulturního ošetřovatelství + diskuse ve skupině
Aktivní přístup
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
- Multikulturní a transkulturní ošetřovatelství - základní pojmy, historické souvislosti
- Vývoj transkulturního ošetřovatelství, souhrnný pohled na multikulturní výchovu.
- Etnické, náboženské komunity v ČR: historický vývoj, životní filozofie komunity, charakteristické znaky, duchovní vývoj, posuzování zdraví v komunitě
- Legislativní rámec týkající se zdravotní péče poskytované cizincům
- Model Madeleine Leiningerové, Joyce Newman Gigerové a Ruth Elaine Davidhizarové
- Model rozvoje kulturní způsobilosti - Josepha Campinha - Bacote, Larry Purnell
- Model rozvoje kulturních kompetencí - Irena Papadopoulus, Mary Tilki a Gina Taylor
- Etické aspekty a lidská práva v multikulturním ošetřovatelském přístupu
- Etnické klima v ČR, současná situace, migrační trendy, otázky integrace a poskytování zdravotní péče
- Vybrané národnostní menšiny, etnické a náboženské skupiny
Obsah seminářů:
- Kulturní šok a jeho prevence
- Interkulturní komunikace, komunikační bariéry, komunikační etiketa, řešení multikulturních problémů
- Specifika nonverbální komunikace s cizinci v ambulantní a nemocniční péči
- Aplikace kulturně specifických ošetřovatelských modelů - Madeleine Leiningerové, Joyce Newman Gigerové a Ruth Elaine Davidhizarové a dalších
- Edukační činnost sestry s ohledem na etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost klienta, specifika edukace cizinců.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Dílo "Problematika menšin a ošetřovatelská péče" - autorka dr. Horová
Mefanet
https://mefanet.fzs.zcu.cz/clanky.php?aid=52
Anglicky namluvená prezentace - namluvil M. Maurer
Mefanet
https://mefanet.fzs.zcu.cz/articles.php?aid=37
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
GULOVÁ, Lenka. Kompedium multikulturní výchovy. Brno: Masarykova univerzita. 2012. 209 s. ISBN 978-80-210-6147-7..
-
Základní:
ŠPIRUDOVÁ, Lenka, TOMANOVÁ, Danuška, KUDLOVÁ, Pavla a Renata HALMO. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada. 2006. 248 s. ISBN 80-247-1213-X..
-
Základní:
KUTNOHORSKÁ, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada, 2013. 160 s. ISBN 978-80-2474413-1..
-
Základní:
IVANOVÁ, Kateřina, Lenka ŠPIRUDOVÁ a Jana KUTNOHORSKÁ. Multikulturní ošetřovatelství 1. Praha: Grada, 2005. 248 s. ISBN 80-247-1212-1..
-
Základní:
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. 2. vyd. Praha: Triton. 2011. 167 s. ISBN 978-80-7387-2502-2..
-
Doporučená:
RYŠLINKOVÁ, Markéta. Česká sestra v arabském světě: multikulturní ošetřovatelství v praxi. Praha: Grada, 2009. 123 s. ISBN 978-80-247-2856-8..
-
Doporučená:
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál. 2001. 188 s. ISBN 80-7178-648-9..
-
Doporučená:
SCHEU Harald Christian. Migrace a kulturní konflikty. Praha: Auditorium. 2011. 322 s. ISBN 978-80-87284-07-0..
-
Doporučená:
ŠPIRUDOVÁ, Lenka, a kol. Pečujeme o klienty odlišných etnik a kultur. Transkulturní péče v praxi aneb jek překonávat komunikační a kulturní bariéry při péči o pacienty odlišných etnik a kultur. Uživatelský manuál pro lůžková zdravotnická zařízení v ČR. Olomouc 2004. 302s. [elektronický zdroj]. Dostupné z:.
-
Doporučená:
NAVRÁTIL Pavel. Romové v české společnosti. Praha: Portál. 2003. 223 s. ISBN 80-7178-741-8..
-
Doporučená:
ŠTEFKO, Martin, KOLDINSKÁ Kristina. Sociální práva cizinců. Praha: C.K. Beck. 2013. 285 s. ISBN 978-80-7400-464-3..
-
Doporučená:
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci proti rasismu - multikulturní výchova v praxi. 2. vyd. Praha: Portál. 2008. 273 s. ISBN 80-7367-182-4..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
15
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
15
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v současné situaci v oblasti kulturně-sociální |
objasní význam základních pojmů multikulturní výchovy a tyto pojmy komparuje |
Vyjmenuje a charakterizuje související legislativní normy |
charakterizuje hlubší specifika (kulturní, náboženská sociální, vzdělanostní) vybraných etnických skupin obyvatelstva |
Charakterizuje záklední kulturně specifické ošetřovatelské modely |
vyjmenuje základní etické a filosofické principy uplatňované během multikulturní a transkulturní ošetřovatelské péče. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Popíše a analyzuje svůj postoj a přístup při poskytování zdravotní a ošetřovatelské péče cizincům |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje vývoj transkulturního ošetřovatelství |
vysvětlí související pojmosloví a souhrnný pohled na multikulturní výchovu |
vysvětlí legislativní rámec související s poskytováním zdravotní péče cizincům |
vysvětlí problémy související se současnou migrační krizí |
charakterizuje interkulturní komunikaci a specifikuje možné komunikační problémy a možnosti jejich řešení |
vysvětlí specifika filozofií a životních priorit vybraných etnických, kulturních a náboženských skupin |
chrakterizuje problemtaiku kulturního šoku při ošetřování cizinců |
vysvětlí principy a využití jednotlivýcgh kulturně specifických modelů v praxi |
vysvětlí etické aspekyt poskytování multikulturní ošetřovatelské péče |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využívá kulturně specifické modely během poskytování ošetřovatelské péče v praxi |
aplikuje vhodné komunikační metody během provádění edukační činnosti sestry s ohledem na etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost klienta |
adekvátně řeší problematické situace vzniklé během poskytování ošetřovatelské péče cizincům či odsobám jiné kultury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
samostatně a odpovědně se rozhodují v známých multikulturních a transkulturních souvislostech
koordinuje činnost týmu a nese odpovědnost za jeho výsledky
do řešení multikulturních a transkulturních problémů zahrnuje úvahu o jejich etickém rozměru
využívá své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti v alespoň jednom cizím jazyce
samostatně získává další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, a samostatným studiem teoretických poznatků oboru Multikulturní (transkulturní) ošetřovatelství |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|