|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NODSK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NODSK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ošetřovatelská péče-dýchací systém
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Ošetřovatelská péče v o nemocné s onemocněním dýchacího systému
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
Seminář
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenta se specifiky ošetřovatelské péče v pneumologii.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavek k zápočtu: zpracování ošetřovatelského plánu u nemocného s onemocněním dýchacího systému. Obhajoba sestaveného ošetřovatelského plánu. Splněná docházka.
|
Obsah
|
- Zánětlivá onemocnění plic. - Tuberkulóza a mykobakteriózy plic. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, dietoterapie, komplikace, prevence. - Chronická obstrukční plicní nemoc. - Respirační insuficience. - Zhoubná onemocnění plic. - Astma bronchiale. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence. - Ošetřovatelská péče o pacienty s nemocemi dýchacího ústrojí: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. - Plán ošetřovatelských intervencí, edukace v režimových opatřeních a dechové rehabilitaci, možnosti realizace. - Poradenská činnost.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MÁCA, Jan. ARDS v klinické praxi. Maxdorf: 2015. 696 s. ISBN 978-80-7345-447-0..
-
Základní:
STOLZ, Alan., PAFKO, Pavel. Komplikace v plicní chirurgii. 1. vydání Grada: 2010. 240 s. ISBN 978-80-247-3586-3..
-
Základní:
CHLUMSKÝ, Jan. Plicní funkce v klinické praxi. 1. vydání Maxdorf: 2014. 228 s., ISBN-13: 978-80-7345-392-3..
-
Základní:
KOLEK, Vítězslav. a kol. Pneumologie. 2. rozšířené vyd. Maxdorf: 2014. 608 s. ISBN-13: 978-80-7345-387-9..
-
Základní:
MUSIL, Jaromír. a kol. Pneumologie. 2. upravené vydání, Karolinum: 2012. 252 s. ISBN-13: 978-80-246-1868-5..
-
Doporučená:
Dostál, Pavel. Základy umělé plicní ventilace. Praha : Maxdorf, 2014. ISBN 978-80-7345-397-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Celkem
|
50
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou potřeba žádné specifické předpoklady |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
se vyjadřovat v základní odborné terminologii
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše diagnostické a léčebné intervence u nemocných s onemocněním dýchacího systému |
vysvětlí jak zvládnout náhlé příhody a krizové situace s použitím technik managementu komplikací |
definuje zásady efektivní komunikace s pacientem |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hodnotí aktuální stav nemocného s onemocněním dýchacího systému |
demonstruje základní ošetřovatelské postupy při ošetřovatelské péči o nemocného s onemocněním dýchacího systému |
provádí edukaci nemocného s onemocněním dýchacího systému |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|