|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NOPK2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NOPK2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika ošetřovatelských předmětů 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
7
[HOD/SEM]
Seminář
6
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky poznatků a praktických dovedností z didaktiky ošetřovatelských předmětů v případě teoretického a praktického vyučování v odborných učebnách a na klinickém pracovišti. Naučit studenty zpracovávat pedagogickou dokumentaci teoretické a praktické výuky v problematice ošetřovatelství.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce na zadané téma v oblasti ošetřovatelské péče. Povinná docházka v předepsaném rozsahu.
|
Obsah
|
Osnova předmětu: - Týmová spolupráce - tvorba strategie výuky. - Efektivní analýza a příprava vyučovacího prostředí, příprava optimálních podmínek pro vyučovací proces. - Interaktivní proces a vedení na klinickém pracovišti - mentoring, coaching. - Příprava hodnocení a proces hodnocení praktické výuky - hodnotící systémy (sebereflexe, reflexe). - Optimální sestavení a načasování cílů praktické výuky, jejich realizace s ohledem na okolní faktory. - Příprava dokumentace pro praktickou výuku. - Etické aspekty praktické výuky. - Příprava plánů pro teoretickou výuku. - Základy optimální rétoriky. - Povinnosti a práva vyučujících v rámci teoretické a praktické výuky. - Vhodné didaktické metody k zajištění maximální efektivity výuky. - Specifika výuky ve zdravotnickém prostředí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Eliška Čagánková, DiS. (100%),
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (100%),
Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Eliška Čagánková, DiS. (100%),
Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ZORMANOVÁ, Lucie. . Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 239 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9..
-
Základní:
PAPÁČEK, Miroslav (ed.). Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování: (DiBi 2010): sborník příspěvků semináře: 25. a 26. března 2010, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2010, 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7394-210-6..
-
Základní:
VANĚČEK, David. Didaktika obecná a oborová. Vyd. 1. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2012, 134 s. ISBN 978-80-01-05151-1..
-
Základní:
Kopecký, Miroslav. Didaktika zdravotní tělesné výchovy / Miroslav Kopecký. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 2014. ISBN 978-80-244-4093-4.
-
Základní:
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
-
Základní:
JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 136 s. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5345-4..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování kvalifikační práce [52-468]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
25
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat jednotlivé taxonomie výukových cílů |
vysvětlit základní pojmosloví a terminologii edukační činnosti sestry
|
popsat edukační plán pacienta |
specifikovat roli sestry v edukačním procesu v ošetřovatelství |
popsat edukační proces u pacienta |
charakterizivat pedagogický proces a pedagogickou dokumentaci |
vysvětlit výukové cíle a jejich evaluaci v rámci pedagogického procesu |
popsat jednotlivé motivační prvky v edukačním procesu |
vysvětlit hodnocení, sbehodnocení, reflexi a sebereflexi v souvislosti s edukační činností sestry |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikuje základní didaktické zásady během klinické praxe při edukaci pacienta |
využívá hodnotící a sebehodnotící prvky při evaluaci své pedagogické/edukační činnosti v rámci odborné praxe |
vytváří edukační plány pro teoretickou i praktickou výuku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popíše organizační metody výuky v ošetřovatelských předmětech |
charakterizuje vývoj vzdělávací role v ošetřovatelské praxi |
Objasní význam aktivizačních metod ve vyučování |
Vysvětlí aplikace teoretických poznatků a praktických dovedností z didaktiky v teoretické výuce ošetřovatelských předmětů a klinické praxi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzuje vzdělávací program z hlediska očekávaných výstupů |
Správně interpretuje komunikační účinky ústních i písemných projevů studentů |
aplikuje vhodné vyučovací metody |
dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinuje činnost týmu |
využívá organizační metody výuky ve výuce ošetřovatelských předmětů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Studijní praxe, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Studijní praxe, |
|
|
|
|