|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NOPOK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NOPOK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ošetřovatelská péče v ortopedii
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
Seminář
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je připravit studenta pro ošetřovatelskou péči, která je zajišťována u pacientů s ortopedickým onemocněním.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita během seminářů, zápočtový test na 75%, ústní zkouška
|
Obsah
|
Vrozené a vývojové vady - vývojová dysplázie kyčelní, pes equinovarus, torticollis congenita, skoliosis congenita. Etiologie, příznaky, diagnostika, léčebné možnosti, prevence. Získané ortopedické vady - m.Perthes, coxa vara adolescentia, aseptické nekrózy hlavice femuru v dospělosti, skoliózy, m. Scheuermann, Etiologie, příznaky, diagnostika, léčebné možnosti, prevence. Degenerativní choroby pohybového aparátu - artróza, osteoartróza. Endoprotetika. Zánětlivá onemocnění - bakteriální osteomyelitis, artritis, tuberkulóza kostí a kloubů, revmatické nemoci. Metabolická onemocnění - rachitis, osteomalacie, osteoporóza. Kostní onkologie. Kostní metastázy. Amputace - horní končetiny, dolní končetiny. Protetika, kompenzační pomůcky, rehabilitační péče. Epidemiologie traumatu, mechanismy úrazu pohybového aparátu, charakteristika polytraumat a sdružených poranění. Problematika úrazové prevence. Ošetřovatelská péče: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí, jejich realizace a zhodnocení. Plán a realizace edukace. Specifika ošetřovatelské péče v ortopedii s ohledem na věk pacienta.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NEJEDLÁ, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. 2. vyd. Praha:Grada, 2015. 296 s. ISBN 978-80-247-4449-0..
-
Základní:
ŠRÁMEK, Jiří et al. Chirurgická léčba degenerativního postižení bederní páteře. Praha: Grada, 2015. 151 s. ISBN 978-80-247-5362-1..
-
Základní:
DUNGL, Pavel. Ortopedie. 2. vyd. Praha:Grada, 2014. 1192 s. ISBN 978-80-247-4357-8..
-
Základní:
JANÍKOVÁ, Eva. Ošetřovatelská péče v chirurgii. Praha:Grada, 2013. 256 s. ISBN 978-80-247-4412-4..
-
Základní:
REPKO, Martin. Perioperační péče o pacienta v ortopedii. Brno:Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. 186 s. ISBN 978-80-7013-549-5..
-
Doporučená:
HART, Radek et al. Loketní kloub: ortopedie a traumatologie. 2. vyd. Praha:Maxdorf, ?2012. 560 s. Jessenius. ISBN 978-80-7345-195-0..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
18
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit anatomii a fyziologii pohybového aparátu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyjadřovat se s použitím terminologie oboru |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizuje oblast prevence, diagnostiky a léčby pacientů s ortopedickým onemocněním |
definuje zvláštnosti přístupu k pacientům s ortopedickým onemocněním |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dokáže zhodnotit stav pacienta a sestavit plán ošetřovatelské péče respektující zvláštnosti přístupu k pacientům s ortopedickým onemocněním |
hodnotí ošetřovatelskou péči u pacientů s ortopedickým onemocněním |
edukuje pacienty a jejich rodinné příslušníky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|