|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NZASK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NZASK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základní postupy řešení akutních stavů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
14
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenta s předlékařskou pomocí u některých vybraných akutních stavů. Absolvent předmětu během výuky získá potřebné teoretické znalosti a zejména praktické dovednosti, aby byl schopný zachránit život člověku v jeho akutním ohrožení či stavu nouze.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní zapojení studentů do aktivit v rámci předmětu. Ústní, praktické a písemné ověření získaných praktických a teoretických poznatků a dovedností v rámci získání zápočtu.
90 % účast
|
Obsah
|
- všeobecné zásady poskytování první pomoci a řešení akutních stavů, základní rozdělení první pomoci, - zásady bezpečné pomoci, právní rámec poskytování první pomoci, - základní vyšetření pacienta, správná diagnostika akutních stavů, život zachraňující úkony, - první pomoc a její organizace při výskytu hromadných neštěstí, spolupráce s IZS, - základní život ohrožující stavy, transport a polohování raněných, - využití improvizovaných metod v rámci poskytnutí první pomoci a řešení akutních stavů, - rány a cizí tělesa, zástava krvácení, obvazové materiály - obvazové techniky, - první pomoc při bezvědomí, neodkladná KPR a resuscitace u zvláštních příhod (el. proud, tonutí, porod, apod.), poruchy vědomí, šokové stavy, - tepelná a chemická poranění, poranění pohybového aparátu - imobilizace pacienta, - poranění hlavy a mozku, poranění páteře a míchy, poranění hrudníku a břicha, - akutní stavy v interních a chirurgických oborech (NPB, DM, AIM, CMP, apod.), - akutní stavy v pediatrii, - křeče a křečové stavy, poranění očí, - akutní intoxikace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KALITA Zdeněk. Akutní cévní mozkové příhody. Mladá fronta, Praha: 2010. 38 s. ISBN 978-80204-2093-0..
-
Základní:
ŠEVELA Kamil, ŠEVČÍK Pavel a kol. Akutní intoxikace a léková poškození v intenzivní medicíně. Grada Publishing, Praha: 2001. 328 s. ISBN 978-80-247-3146-9..
-
Základní:
POKORNÝ Jan. Lékařská první pomoc. 2 vyd. Galén: 2010. 474 s. ISBN 978-80-7262-322-8..
-
Základní:
BERÁNKOVÁ Monika. První pomoc. Informatorium 2005. 203 s. ISBN 978-80-7333-054-5..
-
Základní:
KRATOCHVÍLOVÁ Michaela. První pomoc. 3. přepracované vydání. Forum, Praha: 2013. 140 s..
-
Základní:
BYDŽOVSKÝ Jan. Předlékařská pomoc. Grada Publishing, Praha: 2011, ISBN 978-80-247-2334-1..
-
Základní:
BERNATOVÁ Eva. Příručka první pomoci pro celou rodinu. Mladá fronta 2014. 126 s. ISBN 978-80-204-3396-1..
-
Základní:
KUBALOVÁ Jana et al. Výuka první pomoci - příručka pro pedagogy SZŠ. Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně, Brno 2015. 114 s. dostupné z: www.fnusa.icrc.org.
-
Základní:
KASAL Eduard. Základy anesteziologie, resuscitace, neodkladné medicíny a intenzivní péče. Karolinum, Praha: 2004. ISBN 80-246-0556-2..
-
Doporučená:
Frei, Jiří; Holoubková, Jana; Kott, Josef; Resl, Vladimír,; Holubec, Luboš,; Sedláček, Dalibor,; Rokyta, Zdeněk,; Sluka, David; Sviták, Roman; Vidunová, Jana; Bejvančická, Petra; Freiová, Romana; Kroupová, Lenka; Tůmová, Pavlína; Kulhánková, Petra. Akutní stavy pro nelékaře. 2016. ISBN 978-80-261-0498-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
14
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalosti pojmosloví oboru, znalosti z oblasti anatomie, fyziologie a biologie člověka, znalosti interní a chirurgické propedeutiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolventi: - jsou schopni charakterizovat, využít a aplikovat vhodnou základní a rozšířenou ošetřovatelskou péči u kriticky nemocných. - správně charakterizují a volí adekvátní ošetřovatelské postupy u konkrétních pacientů v rámci akutních stavů. - správně intervenují v rámci základní a rozšířené kardiopulmonální resuscitace. - aplikují ošetřovatelský proces a intervence v oblasti akutních stavů v souladu s aktuálním zdravotním stavem pacienta a s indikacemi léčby. - sestaví plán ošetřovatelské péče a aplikují ošetřovatelský proces u konkrétního pacienta v akutním stavu. - jsou schopni samostatně a odpovědně se rozhodovat u akutních situací a stavů u pacientů na ARO a JIP - na základě rámcového zadání. - jsou schopni dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinovat činnost týmu a nést odpovědnost za jeho výsledky. - charakterizují a jsou schopni optimálně preventivně i léčebně zasáhnout u raných a pozdních komplikací po operaci či jiné akutní intervenci v souvislosti s ošetřovatelskou péčí u akutních stavů. - jsou schopni samostatně a odpovědně se rozhodovat u akutních situací a stavů u pacientů na ARO a JIP |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|