|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / ONDK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
ONDK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Oš. péče o nem. s chorobami dých. cest
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Cvičení
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
40 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Cílem předmětu je seznámení a porozumění problematiky plicního lékařství a ftizeologie.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka 80 %, aktivita v hodinách, ošetřovatelský plán. Zkouška - test min. na 70 %. 1 - 90 %, 2 - 80 %, 3 - 70 %.
|
Obsah
|
Osnova přednášek: Respirační infekce včetně tuberkulózy, astma, chronická obstrukční plicní nemoc, fibrotizující onemocnění, nádory plic, onemocnění pleury. Stavy s respirační insuficiencí, s plicní hypertenzí; plicní projevy při mimoplicních onemocněních. Ošetřovatelský proces u nemocných s chorobami dýchacího ústrojí (inhalační léčba, léčba kyslíkem). Základy hrudní chirurgie, operační tým, rizika a komplikace výkonů, transplantace plic, péče o hrudní drenáž. Neodkladné stavy v pneumologii, poruchy dýchání ve spánku, syndrom spánkové apnoe.
Osnova cvičení: Hodnocení, měření dechu Aplikace kyslíkové terapie Ošetřovatelský proces při odběru biologického materiálu Plicní rehabilitace - úloha sestry, edukace Inhalační léčba - úloha sestry, edukace Příprava pacienta na bronchoskopii, informovaný souhlas, během a po endoskopickém vyšetření Péče o nemocné po hrudní operaci Bariérová ošetřovatelská péče Ošetřovatelské diagnózy, ošetřovatelský proces u pacientů s onemocněním dýchacích cest
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NEJEDLÁ, Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. 2. přepr.. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4449-0.
-
Základní:
Šafránková, Alena; Nejedlá, Marie. Interní ošetřovatelství I. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1148-6.
-
Základní:
Šafránková, Alena; Nejedlá, Marie. Interní ošetřovatelství II. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1777-8.
-
Základní:
HOMOLKA, Jiří a Vladimír VOTAVA. Tuberkulóza. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 8024620707.
-
Doporučená:
SALAJKA, F., Z. PARÁKOVÁ a E. PRCHALOVÁ. Aktuality oboru pneumologie, ftizeologie a ošetřovatelství: obstrukce, tuberkulóza: postgraduální kurz - paliativní a symptomatická péče v pneumoonkologii : blok I. - bolest.. Hradec Králové, 2009. ISBN 8025442098.
-
Doporučená:
Kolek, Vítězslav. Pneumologie pro magistry a bakaláře. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1175-X.
-
Doporučená:
PEŠEK, Miloš a kol. Vybrané kapitoly z pneumologie pro bakalářské studium. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 8024601893.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
6
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
16
|
Celkem
|
72
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat anatomii lidského těla |
charakterizovat základní patologii fyziologických funkcí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
měřit základní fyziologické funkce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí etiologii onemocnění |
popíše základní farmakoterapii onemocnění dýchacích cest a plic |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
monitoruje základní životní funkce |
edukuje pacienta před vyšetřením |
edukuje pacienta v oblasti užívání inhalační terapie |
identifikuje příznaky onemocnění |
plánuje vhodné ošetřovatelské intervence a vyhodnocuje jejich efektivitu |
plánuje přípravu nemocného před diagnostickým a intervenčním vyšetřením |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|