|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / OSS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
OSS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ošetřovatelství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
66 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky Ošetřovatelství jako mladé vědní discipliny, seznámit s historickým vývojem ošetřovatelství, klasifikaci lidských potřeb, objasnit význam nové terminologie oboru a koncepci ošetřovatelství.
|
Požadavky na studenta
|
80% účast na cvičeních. Aktivní přístup. Ústní zkoušení, zkouškový/zápočtový test: splnění 80 %.
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
Úvod do základů ošetřovatelství. Nové pojetí ošetřovatelství, role sestry porodní asistentky.
Historický vývoj ošetřovatelství a porodní asistence.
Koncepce ošetřovatelství ČR.
Kompetence a vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků a ve vztahu k aktuální legislativě
Regulace profese všeobecné sestry a porodní asistentky. Registrace zdravotnických pracovníků. Image nelékaře.
Profesní organizace nelékařských zdravotnických pracovníků.
Formy zdravotní péče. Formy ošetřovatelské péče, role ošetřovatelství v primární, sekundární a terciální prevenci. Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v ČR.
WHO. Světové, evropské a národní strategie péče o zdraví.
Metody poskytování ošetřovatelské péče (funkční systém, skupinová péče, týmové ošetřování, primární ošetřování, case management).
Role a osobnost nelékařského zdravotnického pracovníka.
Praxe založená na důkazech v ošetřovatelství. Základy výzkumu v ošetřovatelství.
Management ve zdravotnictví/ošetřovatelství. Kvalita a bezpečí péče v ošetřovatelství. Standardizace v ošetřovatelství a řízení kvality v ošetřovatelství.
Obsah cvičení:
Potřeby zdravého a nemocného jedince.
Hodnocení úrovně sebepéče a soběstačnosti nemocného.
Ošetřovatelský proces v péči o pohybovou aktivitu nemocného.
Imobilizační syndrom.
Ošetřovatelský proces v péči o hygienu a oblékání nemocného.
Ošetřovatelská problematika dekubitů.
Ošetřovatelský proces v péči o spánek a odpočinek.
Ošetřovatelský proces v péči o výživu a hydrataci nemocného
Ošetřovatelský proces v péči o vyprazdňování nemocného
Ošetřovatelský proces v péči o dýchán
Ošetřovatelský proces u nemocného s bolest
Jistota a bezpečí v ošetřovatelském procesu, sebekoncepce a sebeúcta v ošetřovatelském procesu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://mefanet.fzs.zcu.cz/articles.php?aid=84
https://mefanet.fzs.zcu.cz/articles.php?aid=85
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BRABCOVÁ, Iva a Sylva BÁRTLOVÁ. Management v ošetřovatelské praxi. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2015. ISBN 978-80-7422-402-7.
-
Základní:
VYTEJČKOVÁ, Renata, SEDLÁŘOVÁ, Petra, WIRTHOVÁ, Vlasta a Jana HOLUBOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Obecná část.. Praha: Grada,, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
Základní:
VYTEJČKOVÁ, Renata, SEDLÁŘOVÁ, Petra, WIRTHOVÁ, Vlasta, OTRADOVCOVÁ, Iva, PAVLÍKOVÁ, Pavla. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
-
Základní:
VYTEJČKOVÁ, Renata, SEDLÁŘOVÁ, Petra, WIRTHOVÁ, Vlasta, OTRADOVCOVÁ, Iva, KUBÁTOVÁ, Lucie. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Speciální část.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
Základní:
Plevová, Ilona. Ošetřovatelství I. 2018. ISBN 978-80-271-0888-6.
-
Základní:
Plevová Ilona a kolektiv. Ošetřovatelství II. Grada, 2019. ISBN ISBN: 978-80-271-.
-
Základní:
JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELANÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
-
Základní:
PLEVOVÁ, Ilona a Miroslava KACHLOVÁ. Postupy v ošetřovatelské péči 1: Základní fyzikální vyšetření sestrou, měření fyziologických funkcí. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3032-0.
-
Základní:
Trachtová, Eva. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu : učební texty pro vyšší zdravotnické školy, bakalářské a magisterské studium, specializační studium sester. 2018. ISBN 978-80-7013-590-7.
-
Základní:
ŠUPŠÁKOVÁ, Petra. Řízení rizik při poskytování zdravotních služeb: manuál pro praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2017, 260 s., 2017. ISBN 978-80-271-0062-0.
-
Doporučená:
Kutnohorská, Jana. Historie ošetřovatelství. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
-
Doporučená:
Gurková, Elena. Hodnocení kvality života : pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
Doporučená:
Šamánková, Marie. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci : aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
Doporučená:
Pavlíková, Slavomíra. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
-
Doporučená:
Definice a klasifikace 2018-2020. NANDA. GraDA, 11. VYDÁNÍ, 2018.
-
Doporučená:
KACHLOVÁ, Miroslava. Postupy v ošetřovatelské péči 2. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2022. 111 stran., 2022. ISBN 9788027112432.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vzdělávat se na vysoké škole |
uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka |
pohybovat se a orientovat v současném multikulturním a multijazyčném prostředí |
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vzdělávat se na vysoké škole |
pohybovat se a orientovat v současném multikulturním a multijazyčném prostředí |
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porozumí historickému vývoji ošetřovatelství.
|
osvojí si nové terminologie oboru ošetřovatelství.
|
přijme filosofii celostního přístupu (holismus).
|
vysvětlí základní koncepce oboru, které tvoří metaparadigma ošetřovatelství.
|
popíše jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu.
|
analyzuje problémy jedinců a stanoví správně ošetřovatelskou diagnózu.
|
aplikuje teoretické poznatky o lidských potřebách u zdravých a nemocných jedinců v ošetřovatelském procesu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikuje teoretické poznatky o lidských potřebách u zdravých a nemocných jedinců v ošetřovatelském procesu |
stanoví správně ošetřovatelskou diagnózu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Praktická zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|