|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / PHPK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
PHPK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Paliativní a hospicová péče
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Cvičení
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem teoreticko-praktického předmětu je rozšířit vědomosti a dovednosti z paliativní péče, zejména pak podpořit studenty v osvojování si empatického přístupu k člověku s infaustní prognózou. V neposlední řadě podat informace o ovlivnění bolesti a naučit studenty je uplatňovat ve zdravotnické praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita studentů, seminární práce. Docházka 90 %. Zápočtový test: splnění 75 %.
|
Obsah
|
Obsah přednášek: Koncepce paliativní péče - základní vymezení. Hospic a jeho začlenění do systému zdravotní péče, léčebny dlouhodobě nemocných. Rodina v kontextu paliativní péče. Potřeby umírajících. Spirituální péče. Péče orientovaná na psychosociální potřeby terminálně nemocných. Reakce člověka v jednotlivých fázích umírání. Management bolesti (typ a forma bolesti). Eutanazie.
Obsah cvičení: Ošetřovatelský proces u pacienta s onkologickým onemocněním. Ošetřovate Ošetřovatelský proces u pacienta v terminálním stádiu nemoci. Diskuze na téma eutanázie. Diskuze na téma umírání v České republice.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. MUDr. Samuel Vokurka, Ph.D. (30%),
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
Mgr. Simona Šípová, MBA (100%),
Prof. MUDr. Samuel Vokurka, Ph.D. (30%),
-
Cvičící:
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
Mgr. Simona Šípová, MBA (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
PROKOP, Jiří, KABELKA, Ladislav, TOMÁŠKOVÁ, Hana, PAZDERKOVÁ, Radka, ALEXANDROVÁ, Radka, HAVLENOVÁ, Zita a Milada BLINKOVÁ. Hospicová péče v praxi. Rajhrad: Dům léčby bolesti s hospicem sv. Josefa,, 2010. ISBN 978-80-254-6594-3.
-
Základní:
Bužgová, Radka. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních : potřeby, hodnocení, kvalita života. 2015. ISBN 978-80-247-5402-4.
-
Základní:
Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
-
Základní:
Haškovcová, H. Thanatologie, nauka o umírání a smrti. Praha : Galén, 2000. ISBN 80-7262-034-7.
-
Doporučená:
Bužgová, R. Etika ve zdravotnictví. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008.
-
Doporučená:
KUBLER-ROSSSOVÁ, E. Otázky a odpovědi o smrti a umírání. Arita Turnov, 1994.
-
Doporučená:
VAŇÁSEK, Jaroslav, ČERMÁKOVÁ, Kateřina a Iveta KOLÁŘOVÁ. Paliativní péče v onkologii. Pardubice: Univerzita Pardubice,, 2013. ISBN 978-80-7395-586-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti teorie ošetřovatelství |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
znalost ošetřovatelského procesu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porozumět odlišnostem terciární (paliativní) péče o nevyléčitelně nemocné a umírající |
pochopit poslední fázi lidského života z širších psychologicko- sociologických hledisek |
porozumět procesu umírání člověka |
seznámit se s problematikou eutanázi |
pochopit filozofii vzniku a významu hospicové péče |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zvládat celostní ošetřovatelské péči o nevyléčitelně nemocné a umírající |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|