|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / POPK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
POPK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Péče o pečující
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Cvičení
2
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
21 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti si rozšíří znalosti a dovednosti v oblasti péče o osobu, která je pečovatelem své blízké nemocné osoby. Získají znalosti z psychologie nemoci a bolesti, znalosti o rodinné péči, budou diskutovat o etických aspektech doprovázení své blízké osoby při těžkém onemocnění a umírání. Zároveň si také osvojí techniky pro podporu zdraví pečující osoby a techniky sebepéče - asertivní techniky, relaxační techniky, supervizní techniky.
|
Požadavky na studenta
|
Interaktivní účast na výuce Prezentace na téma technika sebepéče.
|
Obsah
|
Význam přítomnosti a péče osoby blízké, etické aspekty péče o své blízké v těžkém zdravotním stavu Psychologie nemoci, psychologie bolesti Rodina a tělesná nemoc Rodina a duševní nemoc Rodina s postiženým členem Rodina s členem závislým na alkoholu nebo drogách Doprovázení člověka v terminálním stádiu života, umírání Pocity a potřeby pečující osoby Zásady sebepéče Supervize pro pečující osoby Rozbor kasuistik z praxe
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Kateřina Ratislavová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Lenka Kroupová (100%),
Mgr. Kateřina Ratislavová, Ph.D. (100%),
PhDr. Marcela Svěráková (100%),
Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Lenka Kroupová (100%),
Mgr. Kateřina Ratislavová, Ph.D. (100%),
PhDr. Marcela Svěráková (100%),
Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
O´CONNOR, M., ARANDA, S. Paliativní péče. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1295-4.
-
Doporučená:
Novák T. Péče o pečující.
-
Doporučená:
Hájek, Karel. Práce s emocemi pro pomáhající profese : tělesně zakotvené prožívání. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-346-8.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J.. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN ISBN 80-247-0179-.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozĹĄ. a pĹeprac. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
5
|
Celkem
|
15
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
obecné znalosti z oblasti psychologie zdravotnické činnosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni: znát základy rodinné péče o pacienty s tělesnou nebo duševní nemocí, aplikovat techniky pro podporu zdraví pečující osoby a techniky sebepéče, identifikovat potřeby laických rodinných pečujících a analyzovat na konkrétních případech zátěž, stres a možnosti řešení situací |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|