|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / POPOS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
POPOS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Péče o pečující
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
15 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti si rozšíří znalosti a dovednosti v oblasti péče o osobu, která je pečovatelem své blízké osoby. Získají znalosti z psychologie nemoci a bolesti, znalosti o rodinné péči, budou diskutovat o etických aspektech doprovázení blízké osoby při vážném onemocnění a při umírání. Zároveň si také osvojí techniky pro podporu zdraví pečující osoby a techniky sebepéče - asertivní techniky, relaxační techniky, supervizní techniky.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita v hodinách, samostatná práce.
|
Obsah
|
Obsah cvičení: Význam přítomnosti a péče osoby blízké, etické aspekty péče o své blízké v těžkém zdravotním stavu. Psychologie nemoci, psychologie bolesti. Rodina a tělesná nemoc. Rodina a duševní nemoc. Rodina s postiženým členem. Rodina s členem závislým na alkoholu nebo drogách. Doprovázení člověka v terminálním stádiu života, umírání. Pocity a potřeby pečující osoby, péče o pečovatele. Prevence přetížení pečovatele, zásady sebepéče. Supervize pro pečující osoby.
Obsahové zaměření praktických cvičení: Rozbor kasuistik z praxe. Supervize v ošetřovatelské praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4650-0.
-
Základní:
Halmo, Renata. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4811-5.
-
Základní:
Venglářová, Martina. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
Základní:
SCHMIDBAUER, Wolfgang. Syndrom pomocníka. Praha: Portíál. ISBN 978-80-262-0865-5.
-
Základní:
KURUCOVÁ, Radka. Zátěž pečovatele. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5707-0.
-
Doporučená:
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
Doporučená:
POCHMANOVÁ, Karolína. A kol. Průvodce domácí péčí. Praha: Cesta domů, 2015. ISBN 978-80-905809-2-3.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
Doporučená:
VOJTÍŠEK, Zdeněk, DUŠEK, Pavel a MOTL, Jiří. Spiritualita v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0088-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
studenti mají základní znalosti psychologie, etiky a funkce rodiny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat základní techniky pro podporu zdraví pečující osoby a techniky sebepéče |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat psychosociální potřeby starého člověka jako pacienta,
vysvětlit specifika psychosociální péče u nemocných s kardiovaskulárním onemocněním,
definovat psychosomatické souvislosti nemoci,
popsat psychosociální potřeby u onkologicky nemocných,
definovat pojem syndrom vyhoření. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat sebereflexi během hodin cvičení, aplikovat teoretické poznatky v modelových situacích, projevovat empatii v souvislosti péče o handicapované v hodinách cvičení, vyjadřovat přiměřeně negativní emoce, využívat metody prevence syndromu vyhoření |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|