|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / SPZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
SPZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociální práce ve zdravotnictví
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
24 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko praktický, student bude komplexně seznámen s problematikou sociální práce ve zdravotnictví.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na výuce 85%, zpracování zápočtové práce na stanovené téma, ověření znalostí zkouškovým testem.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Systém zdravotní péče v ČR, vývoj sociální práce ve zdravotnictví v ČR.
2. Vzdělávání zdravotně sociálních pracovníků.
3. Kompetence sociálního pracovníka ve zdravotním systému.
4. Vymezení role sociálního pracovníka ve zdravotním systému, sociální pracovník ve zdravotním týmu.
5. Management kvality sociální práce ve zdravotnictví.
6. Legislativa, ovlivňující činnost sociálního pracovníka ve zdravotnictví.
7. Sociální důsledky nemocí a možnosti sociální pomoci.
8. Pracovní činnosti sociálního pracovníka ve zdravotnictví (sociální práce s jednotlivci, rodinami).
9. Psychosociální aspekty zdraví a nemoci (chronická onemocnění, psychické a sociální souvislosti zdraví a nemoci).
10. Vybraná specifika sociální práce ve zdravotním systému.
11. Sociální práce ve zdravotnictví se specifickými cílovými skupinami - práce se seniory, problematika bezdomovectví, sociální pohřeb.
12. Sociální práce ve zdravotnictví se specifickými cílovými skupinami - onkologický pacient (hospicová a paliativní péče), problematika matek na gynekologicko-porodnické klinice (např. matky nezletilé, drogově závislé, perinatální ztráta).
13. Sociální práce ve zdravotnictví se specifickými cílovými skupinami - děti a nezletilí ve zdravotnickém zařízení, etnické skupiny, práce se zdravotně handicapovanými (dospělými, dětmi).
Cvičení
1. Metody sociální práce ve zdravotnictví.
2. Týmová spolupráce.
3. Komunitní práce.
4. Sociální práce s jednotlivci - metody.
5. Sociální práce s rodinami - metody.
6. Problémové situace sociální práce ve zdravotnictví.
7. - 8. Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků, možnosti prevence.
9. - 13. Příklady dobré praxe - kazuistiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Holmerová, Iva a kol. Dlouhodobá péče - geriatrické aspekty a kvalita péče.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5924-1.
-
Základní:
Kutnohorská, Jana; Cichá, Martina,; Goldmann, Radoslav. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3843-7.
-
Základní:
HAUKE Marcela. Když do života vstoupí demence. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb, 2017. ISBN 978-80-906320-7-3.
-
Základní:
Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0213-4.
-
Základní:
ŠEJVL, Jaroslav. Povinnost obce zajistit pohřbení aneb tzv. Sociální pohřby.. Praha: Wolters Kluwert, 2018. ISBN 978-80-7598-137-0.
-
Základní:
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání páté. 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
Základní:
FIŠER Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie ? závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-9417-4.
-
Základní:
Matoušek, j., Koláčková, J., Kodymová, P. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
-
Základní:
KUZNÍKOVÁ, Iva. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3676-1.
-
Doporučená:
JŮN, Hynek. Když běžné postupy selhávají: jak hledat reálná řešení složitých situací v sociálních službách.. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88429-05-0.
-
Doporučená:
DLABAL, Martin. Komunikace v pomáhajících profesích.. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1806-7.
-
Doporučená:
HOLASOVÁ MALÍK, Věra. Kvalita v sociální práci a v sociálních službách.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-247-4315-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit základní pojmy v oblasti sociální práce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyjádřit vlastní názor na problematiku a vyhledávat relevantní dostupné zdroje k tématu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí a vymezí roli sociálního pracovníka ve zdravotnictví |
charakterizuje specifika sociální práce v kontextu poskytované zdravotní péče |
definuje metody sociální práce využívané v souvislosti s péčí o nemocného |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzuje problematiku vztahu sociální pracovník, pacient a jeho rodina |
analyzuje aktuální možné problémy sociální práce v kontextu zdravotní péče |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|