|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / TRK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
TRK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Transkulturní ošetřovatelství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Cvičení
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
34 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický s praktickým dosahem do práce všeobecné sestry. Předmět zdůrazňuje rozlišnosti ošetřovatelské péče u jedinců s různými náboženskými, kulturními, etnickými charakteristikami.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita studentů, 90% docházka na výuku.
Zpracování seminární práce, prezentace.
|
Obsah
|
Osnova předmětu:
Historický vývoj transkulturního ošetřovatelství.
Multikulturní a transkulturní ošetřovatelství.
Kulturně specifické ošetřovatelské modely Leiningerové a Gigerové a Davidhizarové a další a jejich uplatnění v praxi.
Kulturní šok při ošetřování cizinců a menšin.
Cizinci v České republice a otázky integrace a zdravotní péče.
Legislativní ukotvení zdravotní péče u cizinců v ČR.
Etnické, náboženské komunity v ČR: historický vývoj komunity ve světě, v ČR, životní filozofie komunity, charakteristické znaky, duchovný vývoj, posuzování zdraví v komunitě.
> Edukační činnost sestry s ohledem na etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost klienta.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Anglicky namluvená prezentace - namluvil M. Maurer
Mefanet
https://mefanet.fzs.zcu.cz/articles.php?aid=37
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Ivanová, Kateřina; Špirudová, Lenka,; Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1.
-
Základní:
Špirudová, Lenka. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X.
-
Základní:
Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
-
Základní:
Hájek, Marcel; Bahbouh, Charif. Muslimský pacient : principy diagnostiky, terapie a komunikace : manuál o zásadách medicínského přístupu pro české či slovenské lékaře a zdravotníky praktikující v zemích islámu. 2016. ISBN 978-80-247-5631-8.
-
Základní:
Navrátil, Pavel. Romové v české společnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
-
Doporučená:
Nováková, I. Kapitoly z multikulturního ošetřovatelství.
-
Doporučená:
GULOVÁ, Lenka. Kompedium multikulturní výchovy. Brno. Masarykova univerzita., 2012. ISBN 978-80-210-6147-7.
-
Doporučená:
? PAVLÍKOVÁ, Slavomíra. Modely ošetřovatelské péče v kostce. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1211-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti teorie ošetřovatelství a komunikace |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nestanoveny |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
bude mít znalosti ze života etnických, kulturních a náboženských skupin, vědomosti o životní filosofii a životních prioritách menšin |
bude umět vymezit důležitost multikulturních znalostí při uspokojování potřeb a zajišťování péče u klienta |
bude aplikovat znalosti o prevenci kulturního šoku při ošetřování cizinců a jednotlivých etnických skupin |
definovat specifické ošetřovatelské modely, které umí použít do praxe |
realizovat vhodnou formu edukace klienta s ohledem na jeho etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
bude umět komunikovat s příslušníky etnických, náboženských a kulturních skupin |
realizovat ošetřovatelskou péči u pacientů na základě znalostí multikulturního ošetřovatelství |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
|
|
|
|