|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / ZOVZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
ZOVZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy ošetřovatelství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
33 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu uvést studenty do problematiky ošetřovatelství, seznámit s historickým vývojem ošetřovatelství a koncepcí ošetřovatelství. Objasnit podstatu ošetřovatelského procesu, seznámit se základními ošetřovatelskými úkony.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné plnění úkolů v MOODLE dle zadání rozsahu a plnění v termínu.
Docházka 75 %.
Ústní/písemná zkouška.
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
1. Systém poskytování zdravotní/ošetřovatelské péče v ČR, úvod do základů ošetřovatelství.
2. Koncepce ošetřovatelství ČR, ošetřovatelství jako vědní obor.
3. Historie ošetřovatelství I.
4. Historie ošetřovatelství II.
5. Kompetence a vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků a ve vztahu k aktuální legislativě.
6. Formy ošetřovatelské péče, role ošetřovatelství v primární, sekundární a terciální prevenci. Strategický rámec rozvoje péče o zdraví v ČR.
7. Ošetřovatelský proces. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci.
8. Etika v ošetřovatelství. Transkulturní ošetřovatelství.
9. Komunitní péče v ošetřovatelství.
10. Edukace v ošetřovatelství. Kvalita života související se zdravím.
11. Management ve zdravotnictví/ošetřovatelství. Kvalita a bezpečí péče v ošetřovatelství.
12. Základní postupy při řešení akutních stavů.
13. Závěrečné shrnutí předmětu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=7796
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (30%),
PhDr. Mgr. Jitka Krocová, Ph.D. (100%),
Mgr. Jana Nová Holoubková, DiS., MBA (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
SVOBODOVÁ. H. Etika v ošetřovatelské praxi.. Praha: Grada Publishing, 2012, 2012. ISBN 9788024734699.
-
Základní:
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života.. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
Základní:
PLEVOVÁ, Ilona. Ošetřovatelství I.. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2018. 286 stran. Sestra., 2018. ISBN 9788027108886.
-
Základní:
PLEVOVÁ, Ilona. Ošetřovatelství II.. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. 198 stran. Sestra., 2019.
-
Základní:
Trachtová, Eva. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu : učební texty pro vyšší zdravotnické školy, bakalářské a magisterské studium, specializační studium sester. 2018. ISBN 978-80-7013-590-7.
-
Základní:
MACÁŠKOVÁ Š., HLINOVSKÁ, J., TOŠNAROVÁ, H. Primární a komunitní péče. Praha 2014. Vydavatel: VŠZ, o. p. s., Duškova 7, Praha 5., 2014. ISBN 978-80-905728-7-4.
-
Základní:
ŠUPŠÁKOVÁ, Petra. Řízení rizik při poskytování zdravotních služeb: manuál pro praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2017, 260 s., 2017. ISBN 978-80-271-0062-0.
-
Základní:
FREI, J. Základy problematiky akutní a přednemocniční neodkladné péče. In Frei, J. Vybrané znalosti pro nelékaře, KPR 2021 a další témata intenzivní péče. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2022, 2022. ISBN 978-80-261-0604-3.
-
Základní:
Juřeníková, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
-
Doporučená:
SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén. 2012. 63 s. ISBN 978-8072628452..
-
Doporučená:
ONDRIOVÁ, Iveta. Etické problémy a dilemata v ošetřovatelské praxi. Překlad Ludmila MÍČOVÁ. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2021. 141 stran. Sestra., 2021. ISBN 9788027116966.
-
Doporučená:
BRABCOVÁ, Iva a Sylva BÁRTLOVÁ. Management v ošetřovatelské praxi. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2015. ISBN 978-80-7422-402-7.
-
Doporučená:
Plevová, Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
-
Doporučená:
KUTNOHORSKÁ, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi.. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 160 s. Sestra., 2013. ISBN 9788024744131.
-
Doporučená:
Gurková, Elena. Nemocný a chronické onemocnění : edukace, motivace a opora pacienta. 2017. ISBN 978-80-271-0461-1.
-
Doporučená:
PLEVOVÁ, Ilona. Sestra a akutní stavy od A do Z.. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2021. 557 stran. Sestra, 2021. ISBN 978802710890.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
89
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
5
|
Celkem
|
5
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Praktická zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Samostudium, |
|
|
|
|