|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / 9DP5R
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
9DP5R
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Člověk a jeho svět s did. 5 (přírodověda
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 5 (přírodověda)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/9DP2R
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Osvojit si principy seznamování dětí s přírodninami a přírodními jevy, možnosti pozorování, pokusy a manipulace s přírodninami, zásady ekologická výchovy, sexuální výchovy žáků mladšího školního věku, možnosti přírodovědné mimoškolní a mimotřídní činnosti. Didakticko-faktografické rozbory jednotlivých částí prvouky, přírodovědy a pěstitelství na 1. stupni ZŠ a práci s rostlinným a zoologickým materiálem.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích.
Odevzdání herbáře (30 ks) dle zadání vyučujícího.
Praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, nerostů a hornin) a přírodních jevů a zákonitostí.
Praktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých pokusů vhodných pro primární školu.
Odevzdání seminární práce na zadané téma (Vypracování didaktických testů z vybraných oblastí prvouky a přírodovědy a jejich didaktický a faktografický rozbor).
|
Obsah
|
Fyzikální část prvouky a přírodovědy, zavádění fyzikálních veličin Pozorování a pokusy ve fyzikální části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
2. Fyzikální část přírodovědy - jednoduché stroje, technika, elektřina Pozorování a pokusy ve fyzikální části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
3. Astronomické učivo v přírodovědě Pozorování a pokusy v astronomické části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
4. Astronomické učivo v přírodovědě Pozorování a pokusy v astronomické části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
5. Fyzikálně - chemická část prvouky a přírodovědy Pozorování a pokusy ve fyzikálně- chemické části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
6. Meteorologická část přírodovědy a pozorování neživé přírody Pozorování a pokusy v meteorologické části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
7. Paleontologická část prvouky a přírodovědy Pozorování a pokusy v paleontologické, mineralogické a petrografické části prvouky a přírodovědy, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
8. Mineralogická a petrografická část prvouky a přírodovědy Pozorování a pokusy s rostlinami v prvouce a přírodovědě, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
9. Botanická část prvouky a přírodovědy - fyziologie a morfologie rostlin Pozorování morfologie rostlin v prvouce a přírodovědě, botanické klíče, určování rostlin, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
10. Nižší rostliny v prvouce a přírodovědě Pozorování a určování nižších rostlin v prvouce a přírodovědě, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
11. Nižší rostliny v prvouce a přírodovědě Pozorování a určování pokojových rostlin v prvouce a přírodovědě, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
12. Vyšší rostliny v prvouce a přírodovědě Pozorování a určování vyšších v prvouce a přírodovědě, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
13. Vyšší rostliny v prvouce a přírodovědě Pozorování a určování hospodářsky důležitých rostlin v prvouce a přírodovědě, praktická analýza učebních textů prvouky a přírodovědy s touto tématikou.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Časopis. ABC,.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Cvičení k didaktice přírodovědy pro studenty učitelství prvního stupně základní školy : Určeno stud. 3. roč.. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7043-032-X.
-
Doporučená:
Časopis. Česká škola,.
-
Doporučená:
Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Salaj, Ján. Didaktika prírodovedy : návody na praktickú zložku. 1. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta v Banskej Bystrici, 1988.
-
Doporučená:
Komenský : časopis pro učitele základní školy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1873.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav; Mladá, Jarmila; Randa, Miroslav. Metodická příručka k Přírodovědě pro 4. ročník ZŠ a k jejímu pracovnímu sešitu. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1994. ISBN 80-04-26492-1.
-
Doporučená:
Macek, Jan. Metodika pěstitelských a chovatelských prací : Pro posluchače studia základů zemědělské výroby na pedagogických fakultách. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
-
Doporučená:
Časopis. Obecná škola,.
-
Doporučená:
Pedagogika. 1999.
-
Doporučená:
Vodáková, Jitka. Pěstitelské práce pro studující učitelství v 1. - 4. roč. základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Doporučená:
Bureš, O. Pěstujeme pokojové rostliny. TEP Praha, 1965.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav; Mladá, Jarmila; Randa, Miroslav. Poznáváme přírodu a techniku : Přírodověda pro 4. ročník základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1993. ISBN 80-04-26348-8.
-
Doporučená:
Komanová, E. Práce s rostlinným materiálem v přírodovědě. Praha SPN, 198.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav; Mladá, Jarmila; Randa, Miroslav. Pracovní sešit k Přírodovědě pro 4. ročník základní školy : Poznáváme přírodu a techniku. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1993.
-
Doporučená:
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Prvouka : Vyučování prvouce na integrovaném pozadí ročních období. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-148-2.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno stud. 3. roč. učitelství 1. stupně ZŠ. [Díl] 2, Botanická část. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-097-4.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno studujícím 3. roč. učitelství pro 1. stupeň ZŠ. [Část] 1, Zoologická část. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-056-7.
-
Doporučená:
Čihař, J. Příroda v ČSSR. Praha SPN, 1989.
-
Doporučená:
Toman, Jan. Přírodou krok za krokem. Praha : Artia, 1978.
-
Doporučená:
RVP ZV, RVP PV.
-
Doporučená:
Školní manipulační atlasy, kapesní atlasy přírodnin, alternativní učebnice prvouky, časopis Komenský, ABC, zahraniční učebnice a pracovní sešity.
-
Doporučená:
Učebnice,pracovní sešity,metodické příručky pro prvouku,přírodovědu a pěstitelské práce,historické učebnice.
-
Doporučená:
Učitelské noviny,.
-
Doporučená:
Řehák, B. Vycházky do přírody. Praha SPN, 1988.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
absolovobání předmětu KBI/DPŘI |
Charakterizovat přírodní jevy, poznat a charakterizovat vybrané přírodniny - rostliny, nerosty, horniny, provést vybraná pozorování, pokusy a manipulace s přírodninami, znát možnosti přírodovědné mimoškolní a mimotřídní činnosti, provést didakticko-faktografické rozbory jednotlivých částí prvouky, přírodovědy a pěstitelství na 1. stupni ZŠ.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Provádět vybraná přírodovědná pozorování a pokusy vhodná pro výuku prvouky, přírodovědy. Pěstovat vybrané pokojové rostliny a zemědělské rostliny na školním pozemku. Vést badatelský způsob poznávání přírodních jevů. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student pochopí princip integrování prvouky a přírodovědy, uvědomuje si komplexnost získávaných vědomostí a dovedností v prvouce a přírodovědě, pochopí vytváření příslušných postojů žáků k člověku, rodině, společnosti, vlasti, přírodě, kultuře, technice, zdraví a k sobě samému |
Pochopit různé způsoby integrované výuky a aplikovat je ve výuce. Poznat a charakterizovat přírodniny a přírodní jevy s ohledem na primární školu. Pochopit a aplikovat vyučovací formy a metody ve výuce prvouky, přírodovědy a pěstitelství. Znát vybrané způsoby evaluace v prvouce, přírodovědě a pěstitelství.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Využívat různé vyučovací prostředky ve výuce prvouky, přírodovědy a pěstitelství. Vést badatelský způsob výuky při poznávání přírodnin a přírodních jevů. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|