|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / 9OSPG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
9OSPG
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Obecná a srovnávací pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/OSPG
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je nabídnout studentům/-kám základní představu pedagogiky jako vědy o výchově a vzdělávání v kontextu současné společnosti. V předmětu se zaměříme na podrobný rozbor obsahu obecné a srovnávací pedagogiky a budeme rozvíjet znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta v těchto pedagogických disciplínách. Předmět je propedeutikou pro další studium ostatních pedagogických disciplín.
|
Požadavky na studenta
|
Samostatná práce s odbornou pedagogickou literaturou. Téma bude zadáno na seminářích předmětu a bude požadována aktivní účast na seminářích. Splnění zadaných úkolů a reflexe ze seminářů a přednášek bude předmětem povinných dvou závěrečných kolokvií (podmínka pro splnění zápočtu).
|
Obsah
|
Cílem výuky předmětu je nabídnout studentům/-kám základní představu pedagogiky jako vědy o výchově a vzdělávání v kontextu současné společnosti. V předmětu se zaměříme na podrobný rozbor obsahu obecné a srovnávací pedagogiky a budeme rozvíjet znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta v těchto pedagogických disciplínách. Předmět je propedeutikou pro další studium ostatních pedagogických disciplín.
Obsahové zaměření přednášek:
1. Pedagogika jako moderní věda a její znaky, předmět pedagogiky a analýza základních pedagogických kategorií, struktura pedagogických disciplín.
2. Systémové pojetí pedagogiky v současných proměnách výchovy a vzdělávání základních a středních škol. Spolupráce pedagogiky jako vědy s ostatními vědními obory, vč. otázek pedagogické praxe.
3. Aktuální problémy současné pedagogiky, vč. otázek implementace inovací kurikula do praxe základních a středních škol.
4. Současné pojetí výchovy a její procesuální rámec. Pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy.
5. Pojetí jedince a skupiny ve výchově a vzdělávání. Komunikace a empatie ve výchově.
6. Analýza přirozeného a institucionálního prostředí výchovy. Klasifikace rodičovských přístupů a jejich vliv na sebepojetí dítěte.
7. Proměny výchovných modelů ve vztahu ke společenským změnám. Výchova v sociálním a historickém kontextu vývoje společnosti.
8. Globální výchova a její možnosti ve výchově a vzdělávání .
9. Vymezení oboru SrvP, předmět zkoumání, zaměření výzkumu oboru, multidisciplinární přístup.
10. Funkce a význam SrvP, limity srovnávání pedagogických jevů
11. Evropská politika ve vzdělávání. Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání ISCED. Indikátory fungování školských systémů.
12. Základní modely školských systémů: klasický model, model s oddálenou hlubší diferenciací, model s jednotnou školou. Srovnání vzdělávacích systémů: ČR, UK, Rakousko, SRN
Obsahové zaměření seminářů:
Semináře budou interaktivně rozvíjet uvedená témata přednášek. Student/-ka na základně vlastní tvůrčí činnosti vybraného pedagogického tématu formou zpracování seminární práce se pokusí o aplikaci pedagogické teorie do pedagogické praxe základní nebo střední školy a studovaného oboru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Základní:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Základní:
Dvořák, Dominik; Greger, David,; Janík, Tomáš,; Průcha, Jan,; Rabušicová, Milada,; Spilková, Vladimíra,; Starý, Karel,; Straková, Jana,; Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika proměny a výzvy. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-910-0.
-
Základní:
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Základní:
Švarcová-Slabinová, Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2008. ISBN 978-80-7080-690-6.
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
Doporučená:
Prúcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy.. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Doporučená:
Váňová, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha : Vysoká škola J. A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-04-6.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
-
Doporučená:
Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika : Vývoj a proměny v globálním kontextu. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.
-
Doporučená:
Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Doporučená:
Jůva, Vladimír; Jůva, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 4. dopl. vyd. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-78-8.
-
Doporučená:
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Doporučená:
Kolář, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky : 583 vybraných hesel. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
-
Doporučená:
Váňová, Miroslava. Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích : Výstup stěžejního úkolu PedF UK v Praze. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-848-2.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
-
Doporučená:
Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat znalosti z oblasti základů společenských věd, zejména z pedagogiky, psychologie a filozofie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat zaměření a obsah obecné a srvnávací pedagogiky |
charakterizovat pedagogiku jako vědu o výchově a vzdělávání v historickém i současném kontextu vývoje společnosti. |
Vymezit předmět srovnávací pedagogiky, charakterizovat její prostředky a metody srovnávací pedagogiky.
|
Popsat současné tendence ve vzdělávací praxi škol v mezinárodním kontextu.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie. |
využívat odborné pedagogické termíny při diskuzi v semináři. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|