|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / 9SPCP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
9SPCP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Speciální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/SPECP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvedení studentů do systému komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v duchu současného integračního a inkluzivního paradigmatu speciální pedagogiky. V obsahu je kladen důraz na pochopení specifik vztahu minorit lidí s jednotlivými typy postižení a intaktní majority. Studentům bude představena historie vztahu společnosti k lidem s postižením, budou seznámeni se základní terminologií, s interdisciplinárním konceptem oboru a jeho strukturou, získají základní orientaci v relevantní legislativě a v systému péče ve školství.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné zvládnutí vědomostního testu.
|
Obsah
|
1. Úvod do speciální pedagogiky, spolupracující disciplíny, základní terminologie a struktura oboru.
2. Norma a normalita ve speciální pedagogice, individuálně vztahový přístup k osobám s postižením a znevýhodněním.
3. Historie a vývoj vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním.
4. Současné integrační a inkluzivní paradigma speciální pedagogiky.
5. Specifika osobnosti a socializace lidí s jednotlivými typy postižení a znevýhodnění.
6. Člověk s postižením v rodině a v komunitě.
7. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením a s psychickými nebo pervazivními poruchami.
8. Speciální pedagogika osob s se smyslovým a postižením a s narušenou komunikační schopností.
9. Speciální pedagogika osob s pohybovým nebo jiným tělesným postižením a s dlouhodobým onemocněním.
10. Speciální pedagogika osob s kombinovaným postižením.
11. Speciální pedagogika osob se sociálním znevýhodněním, rizikovým chováním a poruchami sociální adaptace.
12. Základy diagnostiky, intervence a prevence ve speciální pedagogice.
13. Aktuální systém péče o osoby s postižením v rezortu zdravotnictví, školství a sociální péče.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Šárka Káňová, Ph.D. (100%),
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Základní:
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
-
Základní:
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, , 2014. 816 s.ISBN 978-80-262-0696-5..
-
Základní:
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
-
Doporučená:
Slowík, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
-
Doporučená:
Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
Doporučená:
Thorová, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
-
Doporučená:
JANDERKOVÁ, Dita, Jitka KENDÍKOVÁ, Jarmila KLÉGROVÁ, Iva STRNADOVÁ, Jana SWIERKOSZOVÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. SPU a ADHD. Praha, 2016.
-
Doporučená:
Pokorná, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
36
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat základním přehledem poznatků v oblasti biologie člověka, filozofie a společenských věd na úrovni absolventa středoškolského vzdělávání |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Představit aktuální inkluzivní paradigma |
Klasifikovat vady a poruchy ve speciálněpedagogických suboborech |
Popsat situaci rodiny s postiženým členem |
Popsat systém péče o osoby s postižením |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Aplikovat adekvátní postoje nezbytné pro výkon činnosti v pomáhajících profesích |
Používat aktuální terminologii v interdisciplinárním kontextu |
Kategorizovat jednotlivé skupiny osob s různými druhy postižení |
Doporučit adekvátní služby pro osoby s konkrétními druhy postižení |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostudium, |
|
|
|
|