|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / AP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
AP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Asistentská praxe
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
13
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KPG/PGNSB nebo KPG/9PGBR
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/PGNSB
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti zažijí kontinuální práci učitele v jedné konkrétní třídě. Uvidí pokroky žáků, práci učitele při zprostředkovávání nových poznatků, při rozvíjení klíčových kompetencí. Budou v roli asistentů, kteří s učitelem spolupracuje. Zažijí i aktivity, které v daném období: prožívají žáci mimo prostor školy, prožívají rodiče ve spolupráci se školou, prožívají učitelé v rámci učitelského týmu.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na vypsaných praxích (100%), sledování rozpisu praxí.
- Pravidelná spolupráce a hodnocení výuky s učitelem, u kterého student absolvuje asistentskou praxi.
- Odevzdání deníku (portfolia) na konci semestru. Portfolio obsahuje materiály zadané pedagogem VŠ.
- Portfolio obsahuje dílčí reflexe z jednotlivých hodin a reflexi závěrečnou (podle zadání).
- Po ukončení praxe sepsání zpětné vazby pro učitele.
- Výroba podpůrných materiálů pro výuku, o něž požádají učitelé (pracovní listy, sebehodnotící dotazníky apod.).
- Práce se školní dokumentací (např. doplňování docházky žáků do dokumentů, Škola on-line,...), případná účast na poradách pedagogického sboru.
- Pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků dle požadavků učitele, anamnéza žáka, u kterého probíhá asistence. Po ukončení praxe sepsání slovního hodnocení pro žáka, u kterého student asistoval. Prostudování údajů v IVP.
- Pořízení záznamů z pozorování žáků (reflexe, fotodokumentace) sloužící jako podklad pro slovní hodnocení na vybraného žáka (podle pravidel o ochraně osobních údajů).
- Opravování prací žáků: různé způsoby hodnocení (zaznamenat do portfolia).
Na závěr semestru proběhne nad portfoliem společná diskuse a rozprava. Student prokáže, že je schopen reflektovat prožitou praxi, dále prokáže schopnost navrhovat aktivity pro zkvalitnění své vlastní praxe.
Shromažďovat materiál pro závěrečné portfolio, které student představí u SZZ.
|
Obsah
|
Hlavním cílem předmětu je uvedení studentů do školní praxe. Studenti zažijí kontinuální práci učitele v jedné školní třídě, uvidí pokroky žáků, budou přítomni při zprostředkování nových poznatků učitelem. Student si odnese komplexní představu o tom, jak vypadá práce v jedné školní třídě v delším časovém úseku, jak funguje chod školy a jaké kompetence musí splňovat současný učitel. Student se ocitá v aktivní roli asistenta učitele a pobývá každý týden jeden den ve školní třídě. Seznámí se a získá představu o výukových strategiích, seznamuje se se školní dokumentací a konkrétní podobou ŠVP školy, má příležitost aktivně se zapojit do výuky. Student sleduje prostředí školy, klima učitelského sboru a utváří si souhrnnou představu o chodu školy jako celku. Student se může zúčastnit také mimoškolních aktivit.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kendíková Jitka. Asistent pedagoga. 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
-
Základní:
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
-
Doporučená:
Sieglová, Dagmar. Konec školní nudy. Praha : Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
-
Doporučená:
ČEPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
-
Doporučená:
Čábalová, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Doporučená:
Lukavská,E. Pozor, děti!. Dobrá Voda, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
-
Doporučená:
Spilková,Vl. a kol. Proměny primárního vzdělávání. Praha, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Doporučená:
Krejčová,V.,Kargerová,J. Vzdělávací program Začít spolu ( Metodický průvodce pro 1.stupeň ZŠ). Praha, 2003. ISBN 80-7178-695-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
100
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vymezit základní poznatky o vyučování orientovaného na žáka, používat základní pedagogickou terminologii, užívat RVP ZV. Absolvovat předměty PGNSB a PNPN2. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Pozorovat a zapisovat svá pozorování, zapsat a roztřídit své zápisky. Být schopen spolupráce s učitelem a žáky, být aktivním pomocníkem učitele. Používat odbornou literaturu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Získat kontinuální představu o tom, jak vypadá práce v jedné školní třídě po dobu tří měsíců. Získat a ucelit si představu o výukových strategiích podporujících rozvoj klíčových kompetencí. Seznámit se s konkrétní podobou Školního vzdělávacího programu, seznámit se se školní dokumentací. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků. Získat možnost zúčastnit se mimoškolních aktivit se školní třídou. Rozvinout schopnost reflektovat prožité a učit se z toho. Využít získané dovednosti při dalších praxích. Používat odbornou literaturu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
|
|
|
|