|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / D1MV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
D1MV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika multikulturní výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/D1MVV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je umožnit studentům praktickou zkušenost s možnými aplikacemi multikulturní výchovy v podmínkách školy i v mimoškolní oblasti. Prostřednictvím konkrétních edukačních situací studenti zažijí a reflektují využití aktivizujích a interaktivních metod a technik práce v kontextu klíčových témat multikulturní výchovy. Studenti si ověří znalosti, dovednosti a schopnosti při realizaci a následné obhajobě vlastního projektu/výukové hodiny s multikulturní tematikou.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, samostatná práce s odbornými zdroji.
Zpracování výukové hodiny/projektu s multikulturní tématikou pro 1. stupeň ZŠ, jeho prezentace a obhajoba v rámci společného kolokvia.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je umožnit studentům praktickou zkušenost s možnými aplikacemi multikulturní výchovy v podmínkách školy i v mimoškolní oblasti. Prostřednictvím konkrétních edukačních situací studenti zažijí a reflektují využití aktivních metod a technik práce v kontextu klíčových témat multikulturní výchovy. Studenti si ověří znalosti, dovednosti a schopnosti při realizaci a následné obhajobě vlastního projektu/výukové hodiny s multikulturní tematikou.
1. Multikulturní výchova v systému kurikulárních dokumentů, možnosti realizace multikulturní výchovy v prostředí 1. stupně ZŠ a dalších mimoškolních institucích.
2. Cíle multikulturní výchovy a vzdělávání (formulace konkrétních cílů z hlediska rozvoje klíčových kompetencí).
3. Tematické okruhy multikulturní výchovy, přehled aktuálních témat a možnosti jejich zpracování ve výukové hodině.
4. Analýza vybraných výukových metod při realizaci multikulturní výchovy.
5. Praktické ukázky vybraných výukových metod a technik (beseda, diskuse, didaktická hra, narativní techniky aj.).
6. Možnosti využití prvků dramatické výchovy (role a simulační hry, modelové situace).
7. Organizační formy multikulturní výchovy (využití zejména prvků kooperativního vyučování a projektové výuky).
8. Evaluační postupy a hodnocení v projektech multikulturní výchovy.
9. Plánování multikulturní výchovy ve školní i mimoškolní praxi.
10. Prezentace stávajících projektů multikulturní výchovy v ČR a v zahraničí ( z oblasti státního i neziskového sektoru).
11. Workshop odborníků z praxe - představení vybraného projektu s multikulturní tematikou.
12. Prezentace vlastních projektů multikulturní výchovy, jejich obhajoba a vyhodnocení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Základní:
MORGENSTERNOVÁ et al. Interkulturní psychologie, rozvoj interkulturní senzitivity.. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
-
Základní:
TOLLAROVÁ, B. Jsme lidé jedné Země.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro pedagogy.. Praha: Triton, 2006. ISBN 978-80-7254-866-2.
-
Základní:
CÍLKOVÁ, E. Náměty pro multikulturní výchovu.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-282-0493-3.
-
Základní:
MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Doporučená:
KOCOUREK, J., MOREE, D., TVRĎOCHOVÁ, D. Multikulturní výchova II., praktické náměty na průřezová témata ve výuce na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-096-9.
-
Doporučená:
kolektiv autorů. Multikulturní výchova, praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014. ISBN 80-86-775-6.
-
Doporučená:
MOREE, D. Než začneme s multikulturní výchovou.. Praha: Člověk v tísni, 2002.
-
Doporučená:
ŠISKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vymezit a vysvětlit základní terminologii zejména z oblasti obecné pedagogiky a obecné didaktiky
|
Orientovat se v základním pojmosloví z oblasti multikulturní výchovy. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Orientovat se odborné pedagogické literatuře |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vymezit a na příkladech vysvětlit základní pojmosloví z oblasti multikulturní výchovy.
|
Orientovat se v základních kurikulárních dokumentech. |
Orientovat se v nabídce a možnostech projektů s multikulturní tematikou. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Naplánovat a připravit výukovou hodinu/projekt s multikulturní tematikou. |
Prezentovat a obhájit připravenou výukovou hodinu/projekt s multikulturní tematikou. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|