|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / DIV4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
DIV4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Dramatická výchova 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
55 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Poznámka
|
Před zápisem je nutné mít absolvované KPG/DIV3
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti se seznámí se základními principy a vývojem dramatického umění a jeho vztahů ke školní praxi (divadlo s dětmi, divadlo pro děti, divadlo ve vyučování). V praktické části budou studenti ve skupině pracovat na vytvoření menšího inscenačního tvaru a využijí přitom různých výrazových prostředků. Důležitou součástí předmětu je také rozvíjení schopností reflektovat divadelní inscenaci a její hodnoty pro školní praxi. U závěrečné zkoušky studenti prokáží zvládnutí teorie dramatické výchovy a prokáží schopnost tvůrčí aplikace základních principů, metod a technik do pedagogické praxe.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních. Realizace praktického výstupu. Test z teorie dramtického umění a dramatické výchovy.
|
Obsah
|
Studenti se seznámí se základními principy a vývojem dramatického umění a jeho vztahů ke školní praxi (divadlo s dětmi, divadlo pro děti, divadlo ve vyučování). V praktické části budou studenti ve skupině pracovat na vytvoření menšího inscenačního tvaru a využijí přitom různých výrazových prostředků. Důležitou součástí předmětu je také rozvíjení schopností reflektovat divadelní inscenaci a její hodnoty pro školní praxi. U závěrečné zkoušky studenti prokážou zvládnutí teorie dramatické výchovy a prokážou schopnost tvůrčí aplikace základních principů, metod a technik do pedagogické praxe.
Témata 1) Struktura dramatického díla, atributy herecké tvorby 2) Specifika veřejného vystupování dětí a mládeže 3) Dramaturgie a režie divadla pro děti a dětského divadla 4) Scénografie a hudba v divadelní inscenaci 5) Loutkové divadlo a jeho specifika 6) Proces a produkt v divadle a dramatické výchově 7) Metodika práce na inscenaci s dětským kolektivem, Volba námětů a předloh, kritéria literární předlohy pro dětské divadlo
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
MgA. Eva Gažáková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. et MgA. Roman Černík (100%),
MgA. Eva Gažáková, Ph.D. (100%),
Mgr. MgA. Anna Pokorná (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. et MgA. Roman Černík (100%),
MgA. Marie Černíková, Ph.D. (100%),
MgA. Eva Gažáková, Ph.D. (100%),
Mgr. MgA. Anna Pokorná (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Císař, Jan. Člověk v situaci. Vyd. 1. Praha : ISV, 2000. ISBN 80-85866-67-6.
-
Doporučená:
Machková, Eva. Drama v anglické škole : Komentované citace anglických osnov dramatické výchovy. 1. vyd. Praha : Artama, 1991. ISBN 80-7068-029-6.
-
Doporučená:
Macková, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno : Janáčkova akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
-
Doporučená:
Zich, Otakar. Estetika dramatického umění : Teoretická dramaturgie. Praha : Panorama, 1987.
-
Doporučená:
Machková, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 8. upr. a rozš. vyd. Praha : IPOS, 1999. ISBN 80-7068-105-5.
-
Doporučená:
Machková, Eva. Struktura výchovné dramatiky.. Praha, DAMU,, 1993.
-
Doporučená:
Bláhová, Kristina. Uvedení do systému školní dramatiky : dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha : IPOS Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
-
Doporučená:
Read, Herbert. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
-
Doporučená:
Morgan, Norah; Saxton, Juliana. Vyučování dramatu : hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Celkem
|
39
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v jednotlivých postupech dramatické výchovy podle cílů a skupin uživatelů |
charakterizovat základní literaturu z oblasti dramatické výchovy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vést lekci dramatické výchovy |
funkčně využívat metody a techniky dramatické výchovy ve vztahu k cílům |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní pojmy dramatického umění využívané v dramatické výchově |
popsat věkové charakteristiky dětí a mládeže ve vztahu k inscenačním možnostem v programech dramatické výchovy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit menší inscenační tvar s dětskou skupinou a zdůvodnit postupy práce |
využít základní teorie dramatického umění pro reflexi dramatického tvaru ve vztahu ke vzdělávacímu procesu |
tvůrčím způsobem aplikovat základní principy, metod a technik do pedagogické praxe |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|