|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / DVZA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
DVZA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika výchovy ke zdraví A
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
36 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/DVZA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty kompetencemi, jak zvládat (psycho)didaktické postupy ve výuce výchovy ke zdraví na základních školách, s problémovým vyučováním a metodami hodnocení žáků v oblasti výchovy ke zdraví.
|
Požadavky na studenta
|
1. Samostudium odborné literatury a její konspektování - jedna odborná knižní publikace a jeden odborný článek z pedagogické literatury zaměřený na výchovu ke zdraví 2. stupně základní školy. Oba konspekty ve formátu Word nebo PDF budou v jediném souboru nahrány do příslušné složky v Portálu. Soubor bude označen: vaše příjmení_konspekt (např. Nováková_konspekt). Termín odevzdání bude upřesněn.
2. Odevzdání dvou příprav na hodinu výchovy ke zdraví (vzděl. oblast Člověk a zdraví) z vybraných dvou odlišných témat vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a ze dvou různých ročníků 2. stupně zá-kladní školy. Obě přípravy na hodinu budou v jediném souboru nahrány ve formátu Word nebo PDF do příslušné složky v Portálu. Soubor bude označen: vaše příjmení_příprava (např. Nováko-vá_příprava). Termín odevzdání bude upřesněn.
3. Vytvoří PowerPoint prezentaci vybraného tématu ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (viz RVP ZV). Prezentace bude v jediném souboru nahrány do příslušné složky v Portálu. Soubor bude označen: vaše příjmení_prezentace (např. Nováková_prezentace). Termín odevzdání bude upřesněn.
4. Aktivní 75 % účast na prezenční, popř. on-line výuce.
|
Obsah
|
1. Předmět didaktiky výchovy ke zdraví.
2. Přehled výuky výchovy ke zdraví na základní škole.
3. Motivace a aktivizace žáků v předmětu výchova ke zdraví.
4. Psychodidaktické zásady a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví.
5. Problémové vyučování.
6. Pojetí hodnocení žáků ve výchově ke zdraví.
7. Učební osnovy, tematické celky a jejich rozpracování pro výuku výchovy ke zdraví.
8. Příprava učitele na vyučovací hodinu.
9. Osobnost učitele ve výchově ke zdraví.
10. Problematika osvojování vybraných poznatků ve výchově ke zdraví.
11. Výchova ke zdraví jako předmět usnadňující řešení praktických otázek ze života pubescentů.
12. Rozvíjení psychologických dovedností dospívajících.
13. Ochrana člověka za mimořádných okolností, rozpracování do podoby výukového tématu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LIBA, J. Výchova k zdraviu. Prešov. PF, Prešovské univerzity. 2010.
-
Základní:
MACHOVÁ, J. Výchova ke zdraví. Praha, Grada. 2019.
-
Základní:
FIALOVÁ, L. et al. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví. Praha, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
-
Rozšiřující:
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
-
Rozšiřující:
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
-
Rozšiřující:
PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl?. Plzeň, 2014.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
13
|
Celkem
|
82
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Definovat základní pojmy z obecné didaktiky. |
Popsat strukturu pedagogického procesu. |
Objasnit tématické oblasti z oboru Výchova ke zdraví. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Sestavit v podobě myšlenkové mapy pedagogický proces. |
Kriticky zhodnodtit jednotlivé výukové strategie. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV. |
Vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání. |
Popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
Popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví. |
Vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. |
Transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků. |
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|