|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PGNSA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PGNSA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pedagogika pro učitele NŠA
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPG/UPNS
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPG/9PNSB
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti obecné didaktiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu. Při práci v malých skupinách získá zkušenosti s kooperativními formami práce, projektovou výukou a zdokonalí své komunikativní kompetence. Porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik.
|
Požadavky na studenta
|
-Student napíše esej na zadané téma.
-Na konci semestru odvezdá sumář toho, co se během semestru naučil.(Reflektuje průběžně vlastní činnost na seminářích .)
-Na počátku semestru si zformuluje otázku, na níž nezná odpověď (týká se pojetí vyučovacího procesu), vyhledá odpovědi v časopisech, sepíše souvislý odborný text. Všechny užité zdroje bude patřičně, dle normy v pedagogice, citovat. Sepíše soupis použité literatury.
Při distanční výuce student odevzdá elektronicky esej, dále seznam prostudované literatury a její stručnou anotaci. Zformuluje výzkumnou otázku, týkající se pojetí vyučovacího procesu a vyhledá odpovědi v literatuře.
|
Obsah
|
Výuka může být realizována distančně.
Student si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti obecné didaktiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu. Při práci v malých skupinách získá zkušenosti s kooperativními formami práce, projektovou výukou a zdokonalí své komunikativní dovednosti. Porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik.
Přehled témat:
1. Vlastní prekoncepty pojmu vyučování
2. Žákovské prekoncepty pojmu vyučování
3. Vyučovací proces jako systém
4. Možná pojetí vyučovacího procesu
5. Vymezení podmínek pro fungování vyučování orientovaného na dítě
6. Struktura učiva
7. Didaktický cyklus cíle, metody, důkazy o učení, evaluace
8. Cíle výuky
9. Metody výuky
10. Důkazy o učení
11. Evaluace v práci učitele
12. Skupinová dynamika školní třídy
13. Rozprava nad zápočtovou prací
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://www.portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kpg/pgnsa
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Lukavská, Eva. Pozor, děti! : (didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
-
Doporučená:
Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Doporučená:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
-
Doporučená:
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Doporučená:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Doporučená:
Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
no particular prerequisites specified |
Znát základní kategorie pedagogiky.
Uvědomit si vývoj pedagogického myšlení s ohledem na vývoj vzdělávání dětí mladšího školního věku.
Znát sociální aspekty dětství.
Chápat pojetí, smysl a základní orientaci primárního vzdělávání.
|
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy |
popsat základní metody pedagogického výzkumu |
vysvětlit historické souvislosti vývoje pojetí dítěte a předškolního vzdělávání |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
popsat základní principy vybraných alternativních pedagogických směrů v předškolním vzdělávání |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat znalosti o základních kategorií pedagogiky do praxe v kontextu primárního vzdělávání. |
- konspektovat pedagogickou literaturu
- prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Student získá základní pojmy vážící se ke konceptu vyučovací proces. Porozumí jim, je schopen je používat při vysvětlování jevů, které se odehrávají v pedagogické realitě. Rozliší tak pojetí vyučování : demokratické, orientované na žáka, konstruktivistické od pojetí autokratického, orientovaného na učitele a učivo, transmisivního. 2. Student porozumí vývoji pohledů na pojetí vyučovacího procesu v historickém kontextu. Jeden z reformních či alternativních proudů prozkoumá do hloubky ( na základě studia literatury) a je schopen o něm s porozuměním hovořit veřejně. 3. Prozkoumá svůj vlastní prekoncept pojmu vyučovací proces. Objeví jeho znaky a zjistí k jakému pojetí vyučování se nejvíce blíží. Pokusí se pohlédnout na koncept vyučování i z jiných úhlů pohledu nežli je mu vlastní. Uvažuje o vlastních postojích k jednotlivým podobám pojetí vyučovacího procesu. 4. Porozumí vývoji názorů na vyučovací proces v posledních 20-ti letech v ČR. Spojí si tento vývoj s transformační proměnou, která právě probíhá. Porozumí základním kurikulárním dokumentům. 5. Porozumí pojetí formulace výstupů ( cílů) v RVP. Vytvoří vlastní přípravu vyučovací hodiny, v níž bude cíl vyučovací jednotky formulován s oporou o teorii zaměřenou na žákův rozvoj. 6. Seznámí se z variantami možného hodnocení ve vyučování. Sám sepíše slovní hodnocení pro pozorovaného žáka ( jeden vyučovací den) a zhodnotí, zda toto hodnocení odpovídá kriteriím efektivního slovního hodnocení |
Pochopit základní kategorie pedagogiky s ohledem na primární vzdělávání.
Znát vyučovací proces a jeho složky.
Pochopit vyučovací proces v historickém kontextu s ohledem na primární vzdělávání.
Uvědomit si vlastní prekoncepty na vyučovací proces.
Vymezit cíle a výstupy vyučování.
Hodnotit vyučovací proces. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Aplikovat vybrané teorie vyučování do výuky v primární škole (behaviorální, humanistické, kognitivní přístupy).
Schopnost posoudit školní zralost a připravenost žáků na školní docházku.
Diagnostikovat a hodnotit žáka ve vyučování.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|