|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PPS1S
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PPS1S
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická praxe souvislá 1. stupeň
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
7
[TYD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
12 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Souvislou praxi absolvují studenti závěrečných ročníků s cílem navázat předchozí přípravu, na znalosti získané v didaktikách, v pedagogice, v psychologii. Hlavním cílem praxe je dovednosti a kompetence automatizovat, upevňovat a dále prohlubovat v časovém horizontu sedmi týdnů (po celou dobu učí, vede sám třídu, na výuku se připravuje a vypracovává písemné přípravy). Praxe je završením celého studia, měla by být komplexním vyústěním studentova rozvoje a přípravou na pracovní dráhu učitele na 1. stupni ZŠ. Studenti pod vedením zkušených učitelů z praxe (školu si vybírá student sám) budou své znalosti a dovednosti prověřovat a prohlubovat je. Poznají a zažijí komplexně celý chod školy, zapojí se aktivně do organizace vyučování, do administrativy, budou komunikovat s rodiči. Během praxe navštíví družinu, zažijí chod jídelny, školní knihovny, navštíví a komunikují s ředitelem školy, účastní se školní porady, je přítomen na metodických poradých, drží dozor a účastní se několika vybraných hodin na druhém stupni ZŠ . Student znovu prochází třídní a školní dokumentaci, seznamuje se s legislativou a své znalosti upevňuje. Během praxe zdokonalují studenti své pedagogické postupy, objeví nové způsoby motivace, hodnocení, sebehodnocení, metod a organizačních forem práce. Z odučených hodin vybírají vhodné a kvalitní podklady do závěrečného studentského portfolia, které budou představovat u SZZ. Vložené materiály analyzují, popisují a vhodně reflektují. Na závěr praxe jsou studenti schopni reflektovat svoji činnost, uvědomovat si svůj pokrok, vyhodnocují své plánované profesní cíle.
|
Požadavky na studenta
|
Student předloží garantovi předmětu potvrzení o absolvování praxe, hodnocení učitele praxe a zpracované studentské portfolio, které následně obhájí při vedené diskuzi. Součástí zápočtu je předložení a obhájení portfolia spolu s komplexní reflexí souvislé praxe.
Student prokáže, že je schopen komplexně reflektovat prožitou praxi.
Doporučený obsah portfolia
- vlastní životopis,
- plán osobního a profesního rozvoje,
- soubor vybraných didaktických příprav, realizovaných na praxi,
- plánování výuky,
- prostředí pro učení,
- procesy učení,
- hodnocení práce žáků,
- reflexe výuky,
- rozvoj školy a spolupráce s kolegy,
- spolupráce s rodiči a širší veřejností,
- seznam prostudované literatury a konspekt jedné vybrané publikace.
|
Obsah
|
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím školy, s organizací ve třídě, pravidly hodnocení, školním řádem a s prací třídního učitele.
2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii.
3. Příprava na vyučovací hodinu: kritéria pro sestavení komplexní přípravy, návaznost na ŠVP školy, využívání tematického plánu.
4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými.
5. Využívání popisného jazyka. Komunikace s žákem a s rodiči žáků.
6. Rozšiřující dokumentace třídního učitele, dokumenty ředitele školy.
7. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, sebehodnocení, klima, ...).
8. Prvky kooperace ve výuce, projektová metoda. Využívání mezipředmětových vazeb a integrované tematické výuky.
9. Mimoškolní aktivity, zájmové útvary, pedagogické rady a další setkávání učitelského sboru.
10. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb.
11. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ.
12. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ, využití materiálů z praxe do portfolia.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jako on-line opora slouží interaktivní e-learningový kurz LMS Moodle:
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=4573
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií : didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Doporučená:
Tomková, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Karolinum, 2018.
-
Doporučená:
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
-
Doporučená:
SYSLOVÁ, Zora, Michaela PÍŠOVÁ, Veronika RODOVÁ, Lucie GRŮZOVÁ a Hana STADLEROVÁ. Profesní portfolio v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. 2018.
-
Doporučená:
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
160
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zhodnotit své dosavadní představy o chodu prvního stupně základní školy a o organizaci vzdělávání v ČR |
vymezit základní strukturu RVP ZV |
jmenovat základní dokumentaci třídního učitele |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pozorovat dění ve třídě, zapisovat svá pozorování |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu na základě didaktické a oborově didaktické průpravy předchozích praxí |
konzultovat pozorované jevy s učitelem praxe |
používat aktivizační metody, různé organizační formy, rozmanité hodnocení práce žáků |
komunikovat se svými kolegy nad realizovanou praxí, komunikovat s rodiči žáků |
organizovat mimoškolní aktivity a zájmovou činnost |
|
Výsledky učení
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student plánuje a realizuje výuky |
Student vytváří prostředí pro aktivní učení |
Student reguluje procesy učení žáků |
Student hodnotí a reflektuje práci žáků |
Student reflektuje výsledky výuky |
Student se podílí se na rozvoji školy a spolupráci s kolegy |
Student komunikuje a spolupracuje s rodiči a širší veřejností |
Student plánuje svůj další profesní rozvoj a nastavuje kritéria jeho dosahování |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
- Reflexe průběhu a výstupů souvislé praxe.
- Obhájení portfolia.
|
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
vytváření reflektivních dovedností,
vyhodnocování nástrojů a následně strukturované reflexe včetně využití Metodiky 3A v dokumentačních záznamech reflexe výuky |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
|
|
|
|