|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Průvodcování žáka
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
14 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se prostřednictvím předmětu seznámí s rodinným zázemím žáků s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání a naučí se identifikovat jejich náročné situace spojené zejména s obtížemi při zvládání nároků základní školy. Cílem předmětu je podpořit studenta v osvojování si dovednosti podpory žákovi prostřednictvím přímé práce s ním při mimoškolní aktivitě vedoucí k lepšímu zvládnutí aktuálního učiva a k prevenci školního neúspěchu. Student se seznamuje s možnostmi zvládání těchto situací, učí se komunikovat s rodinou a s pedagogickými pracovníky příslušné školy.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti si vedou deník, do kterého shromažďují poznatky a zkušenosti ze svého působení.
V průběhu kurzu je v kontaktu s vyučujícím předmětu a s kontaktní osobou neziskové organizace a 2x se účastní skupinové supervize.
K zápočtu provede shrnující reflexi a účastní se závěrečného reflektujícího kolokvia.
|
Obsah
|
Průvodcování žáka je organizováno jako opakovaná aktivita (2 hodiny přímo v rodinném prostředí vybraného dítěte), kterou student pro žáka aktuálně ohroženého školním neúspěchem nebo žáka s problémy v adaptaci na školní podmínky plánuje a průběžně realizuje. O průběhu aktivit student pořizuje pravidelné záznamy, resp. vede si deník.
Student spolupracuje s vybranými partnerskými základními školami FPE ZČU. Vyučující předmětu je v kontaktu se zástupcem vybrané ZŠ a studentovi předkládá nabídku. Výběr žáka, který potřebuje podpořit, probíhá na základě studentových možností (časové, studovaná aprobace, věk dítěte). Student je i v kontaktu se s FPE ZČU spolupracující neziskovou organizací a pracuje pod supervizí terénního pracovníka. Další studentova činnost je pravidelná a spočívá v pravidelné dopomoci dítěti s přípravou do školy, psaní domácích úkolů, doučování, procvičování českého jazyka a konverzaci v něm u žáků dětí cizinců. Při práci s dítětem se student učí uplatňovat individuální přístup, uzpůsobovat podmínky s ohledem na žákovy možnosti a jeho vzdělávací potenciál, pravidelně také komunikuje s pedagogickými pracovníky školy, vyučujícím předmětu a terénním pracovníkem neziskové organizace.
Svou činnost student reflektuje prostřednictvím deníku, do něhož zapisuje veškerou prováděnou činnost, reflektuje své pedagogické počínání, své zážitky a zkušenosti s doučováním a zkušenosti se způsoby komunikace s jednotlivými aktéry. V závěru semestru odevzdává deník spolu se závěrečným shrnutím vyučující předmětu a účastní se závěrečného reflektujícího kolokvia. Ze strany vyučujícího je studentům poskytována podpora prostřednictvím on-line platformy a skupinové supervize 2x za semestr.
Obsah:
1. Úvodní setkání a instruktáž
2. Výběr žáka, návštěva NNO a ZŠ
3. - 6. Průvodcování žáka I.
7. Supervizní setkání se studenty
8. - 12. Průvodcování žáka II.
13. Závěrečné shrnutí
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Henriksen, Jan-Olav, Arne Johan, Vetlesen. (2000). Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert.
-
Základní:
Obrovská, Jana, Olga, Kusá, Zuzana Lehotská, Ivana Marášková a Kateřina Dobešová. (2012). Školní a mimoškolní doučování metodika. Praha.
-
Doporučená:
Šišková, Tatjana. (1998). Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. Praha : Portál, 1. vyd.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Orientovat se v základech obecné pedagogiky. |
Chápat pojetí, smysl a základní orientaci v oblasti primárního vzdělávání. |
Orientovat se a uvědomovat si sociální aspekty dětství. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat znalosti o základních kategoriích pedagogiky v kontextu primárního vzdělávání do praxe |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Úspěšné zahájení, jakož i průběh a ukončení kurzu předpokládá, že student:
- je ztotožněn s cíli kurzu a skutečně se chce zapojit;
- k výkonu praxe přistupuje svědomitě, zodpovědně, jeho snahou je získat co nejvíce informací o poslání organizace, jejích cílech, organizační struktuře, o uživatelích sociálních služeb, způsobu práce a specifičnosti dané oblasti
- při výkonu praxe je zodpovědný za reprezentování FPE ZČU v místě praxe, a to především tím, že dodržuje dohodnutá pravidla.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat roli sociálních aspektů vzdělávacího procesu dětí s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání z rozličných důvodů (sociální znevýhodnění, zdravotní postižení, mimořádné nadání). |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
v uplatňování individuálního přístupu k dítěti, Student prohloubí své dovednosti v uzpůsobování podmínek s ohledem na žákovy možnosti a jeho vzdělávací potenciál.
|
v komunikaci rozličnými aktéry vzdělávacího procesu a předmětného mentoringového programu (s rodiči, s pedagogickými pracovníky školy, vyučujícím předmětu a terénním pracovníkem neziskové organizace). |
Reflektování svého pedagogické počínání (přímou práci s dítětem reflektovat prostřednictvím, zážitky a zkušenosti s doučováním, zkušenosti se způsoby komunikace s jednotlivými aktéry).
|
Svou činnost je schopen reflektovat písemně prostřednictvím deníku a vypracovaného portfolia a ústně při závěrečném kolokviu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Skupinová konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|