|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / RICH1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
RICH1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Rizikové chování 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvedení do problematiky rizikových a sociálně patologických jevů, základní orientace v jevech na pomezí sociologie, psychologie a speciální pedagogiky.
|
Požadavky na studenta
|
Skupinová seminární práce na zkonzultované výzkumné téma přinese drobnou výzkumnou sondu, jejíž výsledky budou prezentovány a diskutovány.
|
Obsah
|
Rizikové chování u dětí a mladistvých, sociálně patologické jevy - základní terminologie, psychologický, sociologický a speciálně pedagogický pohled. Socializace a její poruchy u dětí a mladistvých. Utváření sociálních hodnot a norem, mravní vývoj člověka, sociální deviace.
Rizikové chování klasifikace.
Predisponující, preformující a provokující příčiny rizikového chování.
Dětské lži, krádeže, nekázeň, záškoláctví, agresivní chování, šikana jako specifický typ agrese vymezení, projevy řešení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KABÍČEK, P. et al. Rizikové chování v dospívání. Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
-
Základní:
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
Rozšiřující:
Bittmannová, Lenka; Bittmann, Julius. Prevence a účinné řešení šikany : u žáků a studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-88163-15-2.
-
Rozšiřující:
Langmeier, Josef; Matějček, Zdeněk. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
-
Rozšiřující:
Paulík, Karel. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. 2017. ISBN 978-80-247-5646-2.
-
Rozšiřující:
Janošová, Pavlína; Kollerová, Lenka; Zábrodská, Kateřina,; Kressa, Jiří,; Dědová, Mária. Psychologie školní šikany. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
-
Rozšiřující:
Orel, Miroslav. Psychopatologie : nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5516-8.
-
Rozšiřující:
Sobotková, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-247-4042-3.
-
Rozšiřující:
Kabíček, Pavel; Csémy, Ladislav,; Hamanová, Jana. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Vydání 1. 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
-
Rozšiřující:
Vacek, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
-
Rozšiřující:
Krizo, Viktor. Sikanovanie v skole :. 2014. ISBN 978-80-8140-125-1.
-
Rozšiřující:
Bělík, Václav; Hoferková, Stanislava; Kraus, Blahoslav. Slovník sociální patologie. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0599-1.
-
Rozšiřující:
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
Rozšiřující:
Pemová, Terezie; Ptáček, Radek. Zanedbávání dětí : příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5695-0.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
12
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Na základě znalostí ze střední školy charakterizovat rizikové chování.
|
Na elementární úrovni popsat jednotlivé formy rizikového chování. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Na základě elementárních znalostí rozpoznat rizikové chování. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Před zahájením studia předmětu je student schopen:
své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje
kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Definovat rizikové chování a sociálně patologické jevy. |
Objasnit determinanty vzniku rizikového chování. |
Vyjmenuje jednotlivé druhy poruch chování |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Analyzovat etiologické faktory poruch chování. |
Interpret relationships between moral development and behavioral disorders |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|