|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGKP2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGKP2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Kolokvium k praxím a tvorba portfolia 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu "Kolokvium k praxím a tvorba portfolia 2" je hlubší pochopení problematiky reflexe témat spojených s komplexní speciálně pedagogickou podporou cílové skupiny osob se zdravotním postižením různého typu a věku zajišťovanou skrze služby resortů MŠMT, MPSV a MZ. Předmět propojuje teoretické a praktické poznatky studentů. Je zdrojem pro reflexi kvality poskytovaných služeb v jednotlivých resortech, reflexi každodenních dilemat prožívaných ze strany pomáhajících pracovníků, jakož i zdrojem pro zhodnocení studentova působení na pracovištích praxe. Tomu odpovídají i témata individuálních prací studentů, kteří zpracovávají náměty z vlastních průběžných a souvislých praxí a průběžně pracují na tvorbě svého studijního a odborného portfolia. Pravidelná kolokvia vytvářejí prostor pro podporu socializace studentů ve vztahu k jejich roli vysokoškolských studentů a ve vztahu k mateřské pedagogické fakultě jako takové. Pravidelné kolokvium prohlubuje zájem studentů o studovaný program a podněcuje jejich vrůstání do odborného, speciálně pedagogického společenství.
|
Požadavky na studenta
|
Vyžadována bude min. 80% studentova aktivní účast na pravidelných kolokviích.
Student bude zpracovávat písemné reflexe z probíraných témat v kontextu jím absolvované praxe a konspekty odborných zdrojů, které budou zadávány ze strany vyučujícího.
V průběhu pravidelných kolokvií student představí min. 1 indviduální výstup a min. 1 skupinový výstup.
Na konci semestru student předloží jím zpracované studijní a profesní portoflio.
|
Obsah
|
Při kolokviích k praxi jsou řešeny úkoly, otázky a problémy, které souvisí s výkonem průběžných a souvislých odborných praxí studentů Speciální pedagogiky.
Formou kooperativního učení jsou probírány a diskutovány následující okruhy:
1. Supervize: Základní vhled do praktikování supervizí v organizacích sociálního či vzdělávacího charakteru. Supervize jako kvalifikovaný dohled nad prací pomáhajících pracovníků v organizacích, vztahy mezi pracovníky navzájem, vztahy mezi pracovníky a uživateli služeb, resp. žáky a vztahy mezi pracovníky a rodinnými příslušníky uživatelů služeb, resp. žáků.
2. Fungování organizací poskytujících služby lidem se zdravotním postižením
3. Životní situace jednotlivců, rodin, skupin a komunit: mapování životních situací, plánování, provádění a hodnocení postupů vedoucích k řešení problémů
4. Propojování teoretických poznatků z oboru speciální pedagogika s praktickou zkušeností studentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
NEZVALOVÁ, D. Portfolio a jeho hodnocení. Olomouc: UPOL, 2012.
-
Základní:
TRUNDA,J. Profesní portfolio učitele. Praha: NÚV, 2012.
-
Základní:
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
16
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Mít orientaci a charakterizovat organizace a instituce, ve kterých se typicky zaměstnávají absolventi programu Speciální pedagogika,
Orientovat se v základních teoreticko-metodologických východiscích práce speciálního pedagoga.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odbornému textu,
interpretovat a vysvětlit obsah odborného textu osobě, která se nepohybuje ve speciálně pedagogickém diskurzu,
napsat kultivovaný odborný text na dané téma,
uchopit a interpretovat zkušenosti získané během speciálně pedagogické praxe,
komunikovat s lidmi z jiného sociálního prostředí než je studentovo vlastní.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
kriticky zhodnotit svojí teoretickou připravenost získanou během studia s tématy, které jsou diskutovány v institucích a organizacích odborné speciálně pedagogické praxe |
charakterizovat a popsat klíčová témata týkající se otázek sociálního začleňování osob s postižením |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat konkrétní problematické oblasti speciálně pedagogického terénu |
porovnat stěžejní diskutovaná témata v institucích možného profesního uplatnění |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Absolvováním předmětu je u studenta podpořena kompetence v oblasti postojů. Student se ztotožňuje s hodnotami a etickými principy výkonu práce speciálního pedagoga a je si vědom rozličných dilemat souvisejících s prací s lidmi s postižením a jejich rodinami. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Klinická praxe pod dohledem, |
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|