|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGPP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGPP1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Speciálně pedagogická průběžná praxe 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
6
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Speciálně pedagogická průběžná praxe 1 vede studenta k aplikaci znalostí a dovedností ze speciální a inkluzivní pedagogiky. Je zaměřena na získávání a rozvíjení kompetencí, které jsou potřebné k výchově, vzdělávání a celoživotnímu doprovázení jedinců se zdravotním postižením. Praxe je svou povahou výběrová. Student ji absolvuje v jím vybrané organizaci poskytující služby osobám s postižením napříč resorty (školské či zdravotnické organizace zajišťující veřejně prospěšné služby či organizace poskytující sociální služby ve smyslu Zákona č. 108/2006Sb. o sociálních službách.
Cílem průběžné praxe 1 je:
1. seznámit studenta s chodem vybrané organizace a s jejími pracovišti,
2. zprostředkovat studentovi zkušenosti se způsoby přímé práce s cílovou skupinou osob s různým typem postižení a různých věkových skupin v organizaci a se sociálními vztahy, které existují a jsou v příslušné organizaci uplatňovány,
3. umožnit studentovi ověřit si teoretická speciálně pedagogická východiska a získat základní profesní kompetence,
4. umožnit studentovi, aby mohl v průběhu studia konfrontovat své teoretické představy o povolání speciálního pedagoga s praxí,
5. studentovy zkušenosti z praxe pravidelně vyhodnocovat a stimulovat proces jeho identifikace se speciální pedagogikou jako profesí.
|
Požadavky na studenta
|
Praxe je vyhodnocována na konci semestru formou společného setkání menší skupiny studentů, jehož podstatou je provedení shrnutí získaných či v praxi ověřovaných kompetencí speciálního pedagoga. Důraz je kladen na schopnost reflexe a sebereflexe studentova působení ve vybrané organizaci poskytující služby osobám s postižením napříč resorty (MŠMT, MPSV, MZ).
Podmínkou pro udělení zápočtu je 100% docházka na vybraném pracovišti odborné praxe. V případě, že se student nemůže z vážných důvodů praxe v některých z termínů účastnit, omlouvá se uvádějícímu instruktorovi praxe, se kterým také dohodne na náhradním termínu plnění.
Pro udělení zápočtu se student účastní závěrečného setkání a na konci semestru předkládá zpracovaný deník praxe, vyplněný záznamový arch pro výkon praxe a hodnocení zpracované uvádějícím instruktorem praxe o studentově působení na pracovišti.
|
Obsah
|
Speciálně pedagogická průběžná praxe 1 je svou povahou výběrová. Student ji absolvuje v jím vybrané organizaci poskytující služby osobám s postižením, ve kterých nacházejí uplatnění speciální pedagogové napříč resorty (školské či zdravotnické organizace zajišťující veřejně prospěšné služby či organizace poskytující sociální služby ve smyslu Zákona č. 108/2006Sb. o sociálních službách.
Student praxi vybírá ze seznamu spolupracujících organizací prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia.
Pro průběžnou praxi 1 je vyhrazen příslušný den ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 6 hodin týdně po dobu 10 týdnů. Zbylá setkání jsou věnována instruktáži a shrnutí praxí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Henriksen, Jan-Olav, Arne Johan, Vetlesen. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
-
Základní:
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
-
Doporučená:
Mansell, J.; Beadle-Brown, J. Active support: Enabling and empowering people with intellectual disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
-
Doporučená:
Skovajsa, M. a kol. Občanský sektor. Praha: Portál, 2010.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
72
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
22
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Znát platnou školskou a sociální legislativu (školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách, aj.) |
Znát etický kodex sociálních pracovníků ČR a jednat v souladu s ním |
Prostudovat Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU |
Znát a být si vědom pravidel pro výkon odborné praxe studentů speciální pedagogiky na FPE ZČU |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student se orientuje v síti poskytovatelů a systému sociálních služeb fungujících na pomoc jedincům se zdravotním postižením a jejich rodinám. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát Etický kodex sociálních pracovníků ČR
|
rozumět systému organizací veřejné správy a samosprávy |
orientovat se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty |
rozumět struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce |
chápat roli jednotlivých odborníků v organizaci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dodržovat Etický kodex sociálních pracovníků ČR
|
orientovat se v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním)
|
posoudit klientovu sociální situaci
|
vytvářet plán práce s klientem
|
umět zvolit vhodný způsob intervence
|
umět získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta |
realizovat, rozvíjet a umět ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce
|
rozeznávat rizikové faktory vzájemné spolupráce a umět stanovit meze své podpory
|
umět vést základní dokumentaci o klientovi s ohledem na etický kodex a kodex GDPR |
aktivně se zapojit do práce týmu
|
orientovat se a dodržovat vnitřní pravidla organizace |
Ve vztahu k sobě samému student dokáže pracovat na svém odborném růstu, dokáže pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí, dokladuje vlastní práci a umí vyhodnocovat svou činnost. |
dokázat pracovat na svém odborném růstu
|
dokázat pracovat se zpětnou vazbou
|
dokázat pracovat s reflexí a sebereflexí
|
vlastní činnost dokladovat s pomocí portfolia praxe |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí (např. Etický kodex sociální práce) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostudium, |
|
|
|
|