|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGPP2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGPP2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Speciálně pedagogická průběžná praxe 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
6
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Průběžná speciálně pedagogická praxe 2 vede studenta k aplikaci znalostí a dovedností ze speciální a inkluzivní pedagogiky. Je zaměřena na získávání a rozvíjení kompetencí, které jsou potřebné k výchově, vzdělávání a celoživotnímu doprovázení jedinců se zdravotním postižením. Praxe je svou povahou výběrová. Student ji absolvuje v jím vybrané organizaci poskytující sociální služby osobám s postižením ve smyslu Zákona č. 108/2006Sb. o sociálních službách.
Cílem praxe je:
1. seznámit studenta s chodem vybrané organizace a s jejími pracovišti,
2. zprostředkovat studentovi zkušenosti se způsoby přímé práce s cílovou skupinou osob s různým typem postižení a různých věkových skupin v organizaci a se sociálními vztahy, které existují a jsou v příslušné organizaci uplatňovány,
3. umožnit studentovi ověřit si teoretická speciálně pedagogická východiska a získat základní profesní kompetence,
4. umožnit studentovi, aby mohl v průběhu studia konfrontovat své teoretické představy o povolání speciálního pedagoga s praxí,
5. studentovy zkušenosti z praxe pravidelně vyhodnocovat a stimulovat proces jeho identifikace se speciální pedagogikou jako profesí.
|
Požadavky na studenta
|
Praxe je vyhodnocována na konci semestru formou společného setkání menší skupiny studentů, jehož podstatou je provedení shrnutí získaných či v praxi ověřovaných kompetencí speciálního pedagoga. Důraz je kladen na schopnost reflexe a sebereflexe studentova působení ve vybrané organizaci poskytující sociální služby osobám s postižením různého věku ve smyslu Zákona č. 108/2006Sb. o sociálních službách.
Podmínkou pro udělení zápočtu je 100% docházka na vybraném pracovišti odborné praxe. V případě, že se student nemůže z vážných důvodů praxe v některých z termínů účastnit, omlouvá se uvádějícímu instruktorovi praxe, se kterým také dohodne na náhradním termínu plnění. Pro udělení zápočtu se student účastní závěrečného setkání.
Na konci semestru předkládá zpracovaný deník praxe, vyplněný záznamový arch pro výkon praxe a hodnocení zpracované uvádějícím instruktorem praxe o studentově působení na pracovišti. S obsahem jednotlivých dokumentů (deník praxe, které jsou třeba doložit k zápočtu je student povinen se seznámit v Průvodci odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU a rovněž tak na webu k praxím.
|
Obsah
|
Praxe v organizaci poskytující registrované sociální služby pro osoby se zdravotním postižením.
Student průběžnou praxi 2 vybírá ze seznamu spolupracujících organizací prostřednictvím webu k odborným praxím studijního programu Speciální pedagogika. Praxe může být vykonána na pracovišti studenta, pokud jeho činnost souvisí s oborem studia a jedná se o registrovanou sociální službu ve smyslu Zákona o sociálních službách č. 108/2006Sb.
Pro průběžnou praxi 2 je vyhrazen příslušný den ve studentově rozvrhu a je jí věnováno 6 hodin týdně po dobu 10 týdnů. První a poslední týden v semestru je věnován instruktáži a závěrečnému shrnutí.
Obsah:
1. týden semestru: instruktáž pro studenty
2. až 9. týden semestru: praxe v organizaci poskytující registrované sociální služby pro osoby se zdravotním postižením (různé typy postižení, různé věkové skupiny)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Henriksen, J.- O.; Vetlesen, A., J.. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
-
Základní:
Vávrová, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012.
-
Základní:
Matoušek, O., Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005.
-
Doporučená:
Mansell, J. & Beadle-Brown, J. Active support: Enabling and empowering people with intellectual disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
54
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Znát platnou školskou a sociální legislativu (školský zákon a Zákon o pedagogických pracovnících, Zákon o sociálních službách, aj.) |
Znát etický kodex sociálních pracovníků ČR a jednat v souladu s ním |
Prostudovat Průvodce odbornou praxí studenta speciální pedagogiky na FPE ZČU |
Znát a být si vědom pravidel pro výkon odborné praxe studentů speciální pedagogiky na FPE ZČU |
Student se orientuje v síti poskytovatelů a systému sociálních služeb fungujících na pomoc jedincům se zdravotním postižením a jejich rodinám. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat znalosti získané v předmětech Úvodní seminář k praxím (KPG/SGUSP), Podpora sociálního začleňování osob s postižením (KPG/SGPSZ), Reflektované exkurze do zařízení (KPG/SGRE) a předmětu Speciálně pedagogická praxe průběžná 1 (KPG/SGPP1). |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
V oblasti znalostí student zná Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozumí systému organizací veřejné správy a samosprávy, orientuje se v legislativě vztahující se k výkonu profese speciálního pedagoga napříč resorty, rozumí struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce a v neposlední řadě rozumí roli jednotlivých odborníků v organizaci. |
znát Etický kodex sociálních pracovníků ČR
|
rozumět systému organizací veřejné správy a samosprávy
|
orientovat se v legislativě vztahující se k uplatnění speciálního pedagoga v resortu MPSV
|
rozumět struktuře organizací sociálních služeb, jejich hodnotám, poslání, cílům a používaným metodám práce
|
rozumět roli jednotlivých odborníků v organizaci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
V rovině obecné student dodržuje Etický kodex sociálních pracovníků ČR, rozvíjí účinnou komunikaci, vystupuje v souladu s profesní identitou.
|
dodržovat Etický kodex sociálních pracovníků ČR |
vystupovat v souladu s profesní identitou |
Ve vztahu ke klientovi se student orientuje v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním), umí posoudit jeho sociální situaci, vytvářet plán práce s klientem a umí volit vhodný způsob intervence. Student dále umí získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta, realizuje, rozvíjí a umí ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce, rozeznává rizikové faktory a umí stanovit meze své podpory a umí vést základní dokumentaci o klientovi. |
Orientovat se v situaci a potřebách klienta (osoby s postižením či znevýhodněním)
|
posoudit klientovu sociální situaci
|
vytvářet plán práce s klientem
|
umět zvolit vhodný způsob intervence
|
umět získávat potřebné informace a dále je využívat ve prospěch klienta
|
realizovat, rozvíjet a umět ukončit práci s klientem a to vše na základě akceptace a vzájemné spolupráce
|
rozeznávat rizikové faktory vzájemné spolupráce a umět stanovit meze své podpory
|
umět vést základní dokumentaci o klientovi |
Ve vztahu k sobě samému student dokáže pracovat na svém odborném růstu, dokáže pracovat se zpětnou vazbou, reflexí a sebereflexí, dokladuje vlastní práci a umí vyhodnocovat svou činnost. |
dokázat pracovat na svém odborném růstu |
dokázat pracovat se zpětnou vazbou
|
dokázat pracovat s reflexí a sebereflexí
|
vlastní činnost dokladovat s pomocí portfolia praxe |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
Odborná praxe průběžně rozvíjí studentovy profesní kompetence. V oblasti postojů se student ztotožňuje s hodnotami a etickými principy pomáhajících profesí (např. Etický kodex sociální práce) a je si vědom dilemat souvisejících s výkonem své profese. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
|
|
|
|